Předmět: Pedagogická a sociální psychologie (2)

« Zpět
Název předmětu Pedagogická a sociální psychologie (2)
Kód předmětu KPS/SPSP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Holásková Kamila, PhDr. Ph.D.
  • Křížová Janka, Mgr.
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Směšná Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Pedagogická psychologie je prezentována ve struktuře základních témat, která jsou důležitá pro školní podmínky a profesi učitele. Obsahem disciplíny jsou následující témata, která mohou být rozvíjena do různých směrů (předmět ped. psychologie, metody, psychologie motivace, psychologie emocí, ps. učení, ps. výchovy, ps. učiva, opakování, transfer, hodnocení a známkování apod.). Sociální psychologie je prezentována ve struktuře základních témat, která jsou důležitá pro školní podmínky a profesi učitele. Obsahem disciplíny jsou následující témata - předmět a metody sociální psychologie, sociální komunikace, personální percepce, socializace, skupinová dynamika, sociální konformita, vůdcovství, agresivní chování a jeho příčiny, vliv mediálních prostředků na chování dětí apod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Účast na výuce - 36 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student získá poznatky ze základních témat pedagogické a sociální psychologie se zaměřením na potřeby učitelské profese (podstata, zákonitosti a podmínky procesu učení, vztah učitel-žák, školní úspěšnost, učební výkonnost, školní třída, komunikace žák - učitel, postoje)
Student porozumí psychologickým zákonitostem edukačního procesu a sociálních jevů, získá kompetence k optimalizaci edukačního procesu a sociálních vztahů ve skupině .
Předpoklady
Poznatky obecné a vývojové psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (2008). Sociální psychologie. Praha : Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr