Course: Pedagogical Psychology

« Back
Course title Pedagogical Psychology
Course code KPS/PSY@
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
  • Žiaran Pavel, Ing. Bc. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • BENDL, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha:Triton.
  • BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Trioton,2011. ISBN 978-80-7387-432-2..
  • BENDL, S. (2005). Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha:Triton.
  • Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Čáp, J. (1997). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum.
  • Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
  • Goetz, M. & Uhlíková P. ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. Příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele..
  • HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
  • JANOŠOVÁ, P. a kol. (2016). Psychologie školní šikany. Grada.
  • KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha:Portál.
  • MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
  • Matějček, Z. (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí.. Praha : Portál.
  • Matějček, Z. (2007). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
  • MATĚJČEK, Z., POKORNÁ, M.. (1998). Radosti a strasti. Předškolní věk. Mladší školní věk. Starší školní věk.
  • Mertin, V., Gillernová, I. (2003). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
  • Míček, L. Zeman, Vl. (1997). Učitel a stres. Praha.
  • PEŠEK, R. (2017). Co často zajímá rodiče a učitele dětí s Aspergerovým syndromem. Praha: Pasparta Publishing.
  • ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada.
  • ŘÍČAN, P. (2013). S dětmi chytře a moudře: Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál.
  • Sedláčková D. (2009). Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
  • URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VALENTA, M. a kol. (2020). Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1.. Praha: Grada.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. (2012). Autorita v edukační a sociální práci.. Pardubice: Univerzita Pardubice.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (BB23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (BB24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer