| Název předmětu | Pedagogická psychologie |
|---|---|
| Kód předmětu | KPS/PED@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: 1. Předmět pedagogické psychologie a její postavení v rámci psychologických věd a věd o edukaci. 2. Osobnost učitele a výkon profese. 3. Osobnost žáka a její edukační formování. 4. Interakce učitele a žáka ve škole. 5. Proces učení a jeho determinace. Motivace ve škole. 6. Nejdůležitější osobnosti pedagogické psychologie. 7. Obsah učení a vyučování (kurikulum, způsoby strukturování učiva, učební úlohy). 8. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. 9. Školní třída a její sociálně psychologické charakteristiky. 10. Psychosociální klima školy. Školní klima. 11. Negativní jevy ve škole, řešení a prevence krizových situací. 12. Diagnostika žáka v případě selhávání při výkonu a při práci s kolektivem třídy. 13. Zkoušení, hodnocení a evaluace ve vzdělávání.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výchovy a vzdělávání a jeho společenským významem. Obsahem výuky je také nástin vybraných teoretických přístupů k výchově a vzdělávání. Studenti se zde seznámí s problematikou učení a jeho významem pro člověka, s možnostmi zvyšování efektivity řízeného i samostatného učení, zorientují se ve složitých vztahových a rolových otázkách základních edukativních činitelů, tj. vychovávajícího a vychovávaného (edukátora a edukanta) za spolupůsobení nejbližšího sociálního prostředí. Předmět má studenty připravit na řízení procesu učení u druhých lidí v rámci vzdělávání.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |