Předmět: Obecná psychologie

« Zpět
Název předmětu Obecná psychologie
Kód předmětu KPS/OBP@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Směšná Eva, Mgr.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výukové teze: 1. Předmět a význam psychologie, laická a vědecká psychologie 2. Systém psychologických věd, základní pojmy v psychologii ? prožívání, chování, vědomí, nevědomí, introspekce apod. 3. Determinace lidské psychiky 4. Přehled základních psychologických směrů 5. Osobnost a poznávací procesy 6. Osobnost a emoční procesy 7. Osobnost, motivace a volní procesy 8. Metody v psychologii Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu obecná psychologie by studenti měli být schopni: 1. vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, vysvětlit systém psychologických věd 2. používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách 3. porozumět problematice determinace osobnosti a charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii 4. porozumět a vysvětlit podstatu základních psychologických směrů 5. porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy) 6. Pochopit význam a funkci kognitivních procesů 7. Pochopit význam a funkci emočních procesů 8. Pochopit význam a funkci motivačních procesů (motivace) a jejich vztah k volním procesům 9. Přehled psychologických metod a jejich možné využití v pedagogické praxi
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: 1. využívat s porozuměním základní terminologii obecné psychologie, 2. vysvětlit souvislost psychických procesů v osobnosti, 3. vysvětlit s porozuměním vybrané teorie emocí a motivace s následnou aplikací na pedagogickou praxi, 4. diskutovat o tématech disciplíny s vyučujícími i mezi sebou
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
aktivní zapojení na výuce, plnění průběžných úkolů a aktivit zadaných vyučujícím. Studenti s ISP si zjistí individuální požadavky ke splnění předmětu na osobní konzultaci s vyučujícím.
Doporučená literatura
  • Atkinson, R. et al. (2002). Psychologie. Praha.
  • ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (1999). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : VUP.
  • D. Kahneman. Myšlení rychlé a pomalé. Jan Melvil, Brno, 2012.
  • PLEVOVÁ I., PETROVÁ A. (2018). Vybrané kapitoly z obecné psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • PLEVOVÁ, I. (2017). Psychologické metody pro výchovné poradce. Olomouc: UP.
  • Plháková, A. (2010). Učebnice obecné psychologie.. Academia.
  • Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
  • Říčan, P. Psychologie osobnosti - obor v pohybu, 6. rev. a doplň. vydání. Grada, Praha, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr