Předmět: Základy duševní hygieny

« Zpět
Název předmětu Základy duševní hygieny
Kód předmětu KPS/NKZDH
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Hlavsová Markéta, Mgr.
  • Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Psychohygiena se zabývá udržením, prohloubením nebo také znovuzískáním duševního zdraví a rovnováhy. Na současného člověka působí stále více stresových faktorů, které vyvolávají psychická i somatická onemocnění. Na nemoci způsobené právě těmito faktory umírá čím dál více lidí. Zdroje duševní hygieny poskytují dovednosti, kterak adekvátně zvládat častá citová vypětí, bránit se případným stresujícím zážitkům a situacím, které každodenní život přináší.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát projevy a příčiny narušeného duševního zdraví, - mít orientační zkušenosti s aplikací vybraných metod a postupů, které ohroženě duševní zdraví pozitivně upravují nebo duševní zdraví upevňují. Témata: Vymezení duševní hygieny a duševního zdraví, specifický význam pro pedagogické pracovníky. Projevy a příčiny stresu, specifické příčiny ve školních podmínkách. Projevy a příčiny jiných forem narušení duševního zdraví. Úloha osobnosti a sebepoznání a kvality mezilidských vztahů při utváření duševního zdraví. Metody sebepoznání a jejich kritická místa. Přístupy k realizaci duševní hygieny. Formy působení na příčiny negativních vztahů. Prevence - úprava prostředí a životního stylu, změna percepce a hodnocení. Zvládání vzniklých negativních psychických stavů. Relaxační a meditační postupy. Relaxační metody pro dětskou populaci. Autogenní trénink - Schulz. Progresivní relaxace - Jacobson. Relaxačně aktivační metoda - Machač.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
Předpoklady
Předpokládájí se základní znalosti psychologie

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • BEDRNOVÁ, E. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení. Praha : Fortuna.
  • COAN, R. W. (1999). Optimální osobnost a duševní zdraví.. Praha : Grada Publishing.
  • MÍČEK, L, ZEMEN, V. (1992). Učitel a stres. Brno : FF MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr