Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata : - Předmět patopsychologie, vztah k ostatním disciplínám, vymezení normality, - Psychická deprivace, psychické potřeby dítěte, vnější a vnitřní podmínky deprivace,možnosti nápravy deprivace - náhradní rodinná péče, - Klasifikace základních patologických jevů, jejich výskyt, dopad na školní prostředí, - Syndrom hyperaktivity ADHD (dříve LMD), charakteristika, možná náprava, přístup k dítěti s ADHD, - Neurotické projevy v závislosti na věku, poruchy příjmu potravy, - Poruchy CNS, - Zvláštnosti romského etnika, - Poruchy chování - Projevy závislosti na některých látkách - narkomanie u mladistvých - Týrané a zneužívané dítě (syndrom CAN) - Stres, jeho projevy, psychohygiena, relaxace - Psychosociální aspekty problematiky tělesně a smyslově postižených.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat problematiku patopsychologie a orientovat se v nejčastějších současných patopsychologických projevech, se kterými se mohou ve své budoucí pedagogické praxi setkat u dětí, příp.u jejich rodičů.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
|
Předpoklady
|
Předpokládájí se základní znalosti psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Comer, R. J. (2004). Abnormal psychology. New York: Worth Publishers.
-
Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
|