Předmět: Patopsychologie

« Zpět
Název předmětu Patopsychologie
Kód předmětu KPS/MPTPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata : - Předmět patopsychologie, vztah k ostatním disciplínám, vymezení normality, - Psychická deprivace, psychické potřeby dítěte, vnější a vnitřní podmínky deprivace,možnosti nápravy deprivace - náhradní rodinná péče, - Klasifikace základních patologických jevů, jejich výskyt, dopad na školní prostředí, - Syndrom hyperaktivity ADHD (dříve LMD), charakteristika, možná náprava, přístup k dítěti s ADHD, - Neurotické projevy v závislosti na věku, poruchy příjmu potravy, - Poruchy CNS, - Zvláštnosti romského etnika, - Poruchy chování - Projevy závislosti na některých látkách - narkomanie u mladistvých - Týrané a zneužívané dítě (syndrom CAN) - Stres, jeho projevy, psychohygiena, relaxace - Psychosociální aspekty problematiky tělesně a smyslově postižených.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 36 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat problematiku patopsychologie a orientovat se v nejčastějších současných patopsychologických projevech, se kterými se mohou ve své budoucí pedagogické praxi setkat u dětí, příp.u jejich rodičů.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
Předpoklady
Předpokládájí se základní znalosti psychologie

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Comer, R. J. (2004). Abnormal psychology. New York: Worth Publishers.
  • Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr