| Název předmětu | Psychohyg., hygiena a osobnostní rozvoj |
|---|---|
| Kód předmětu | KPS/LHG@ |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 5 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? orientovat se v problematice duševní hygieny a jejím zařazení do systému psychologických disciplín, ? vymezit základní techniky a postupy duševní hygieny, ? popsat základní koncepce a teorie stresu, chápat princip fyziologické reakce na stres a psychologické pozadí vzniku stresu, orientovat se v problematice stresu v prostředí školy a přidružených zařízeních, ? orientovat se ve způsobech zvládání stresu, ? charakterizovat základní koncepci psychosomatiky ve vazbě na psychické zdraví, ? vhodně zvolit a využít metody a techniky vedoucí k sebepoznání a seberozvoji, ? osvojit si základní relaxační techniky. Témata: Vymezení duševní hygieny a toho, čím se zabývá. Stručné vymezení duševního zdraví. Význam duševní hygieny v pomáhajících profesích. Problematika stresu (teorie, projevy, zdroje stresu, fyziologické a psychologické pozadí a průběh stresu). Způsoby zvládání stresu (coping, obranné mechanismy). Psychosomatické aspekty duševního zdraví. Vliv osobnosti a mezilidských vztahů na utváření a udržování duševního zdraví. Metody a techniky sebepoznání a vlastního duševního rozvoje. Relaxační a meditační postupy. Relaxační metody pro dětskou a dospívající populaci. Autogenní trénink ? Schulz. Progresivní relaxace ? Jacobson. Relaxačně aktivační metoda ? Machač. Focusing ? Gendlin.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní |