Předmět: Základy psychologie 2

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie 2
Kód předmětu KPS/KZS2@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Vznik sociální psychologie a vymezení jejího předmětu. 2. Sociální inteligence, základní pravidla pro jednání s lidmi, pravidla jednání a chování při vzteku. 3. Malá sociální skupina, dynamika malé sociální skupiny, vůdcovství ve skupině z hlediska vychovatele a učitele. 4. Komunikace, základní aspekty verbální komunikace, styly komunikace, konflikty a jejich druhy. 5. Sebevražednost, charakteristika problému, formy, sebevražednost dětí a mládeže, závislosti. 6. Vymezení normality a abnormality, druhy norem. 7. Zátěžové situace, stres, zvládání stresu, techniky zvládání stresu. 8. Problematika týraného, zneužívaného, deprivovaného dítěte, náhradní rodinná péče. 9. Poruchy chování, syndrom hyperaktivity ADHD, přístup k dítěti s ADHD, symptomatologie. 10. Žák s neurologickými obtížemi, záchvatovitá onemocnění, možnosti přístupu v podmínkách školy. 11. Přehled neurotických poruch, etiologie a možnosti intervence. Neurotický vývoj u dětí. 12. Poznávání zvláštností psychického vývoje dětí s postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: 1. přiblížit a vysvětlit problematiku oblasti sociální psychologie; 2. praktického osvojení dovedností v sociální interakci; 3. reflektovat problémy vznikající v interakci člověka a společnosti s využitím psychologie; 4. pochopit osobnost z hlediska dynamiky lidského sociálního chování a sociálního začlenění; 5. objasnit sociálně patologické jevy, které bývají uváděné jako nežádoucí či nepřijatelné; 6. prezentovat přehled základních pojmů a přístupů, které budou dále diskutovány; 7. pochopit problematiku rizikového chování u dětí a mladistvých a jevy související s rodinným a školním prostředím; 8. podat přehled o psychických odlišnostech a poruchách, které se objevují v průběhu vývoje dítěte až do dospělosti; 9. orientovat se v základních ukazatelích, které signalizují normalitu a abnormalitu; 10. poznat a identifikovat kauzalitu poruch psychického vývoje; 11. rozpoznat symptomy psychických obtíží a psychických poruch a vyhodnotit správná opatření při jejich výskytu; 12. odvodit rizikové faktory, které vyplývají z kontextu psychických obtíží v souvislosti s psychickou poruchou.
Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: 1. přiblížit a vysvětlit problematiku oblasti sociální psychologie; 2. praktického osvojení dovedností v sociální interakci; 3. reflektovat problémy vznikající v interakci člověka a společnosti s využitím psychologie; 4. pochopit osobnost z hlediska dynamiky lidského sociálního chování a sociálního začlenění; 5. objasnit sociálně patologické jevy, které bývají uváděné jako nežádoucí či nepřijatelné; 6. prezentovat přehled základních pojmů a přístupů, které budou dále diskutovány; 7. pochopit problematiku rizikového chování u dětí a mladistvých a jevy související s rodinným a školním prostředím; 8. podat přehled o psychických odlišnostech a poruchách, které se objevují v průběhu vývoje dítěte až do dospělosti; 9. orientovat se v základních ukazatelích, které signalizují normalitu a abnormalitu; 10. poznat a identifikovat kauzalitu poruch psychického vývoje; 11. rozpoznat symptomy psychických obtíží a psychických poruch a vyhodnotit správná opatření při jejich výskytu; 12. odvodit rizikové faktory, které vyplývají z kontextu psychických obtíží v souvislosti s psychickou poruchou.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: průběžná analýza výkonů studenta, vytvoření seminární práce a její prezentace ve výuce, samostudium ? příprava na zkoušku. Podmínkou splnění zápočtu je výše uvedená seminární práce s jasně vytyčeným rozsahem a podmínkami.
Doporučená literatura
  • Cialdini, R. B. (2012). Vliv. Síla přesvědčování a manipulace. Praha: Bizbooks..
  • De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
  • HARRINGTON, A.:. Moderní sociální teorie. Praha: Portál 2006..
  • Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha.
  • HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
  • HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9..
  • HEWSTONE, M.? STROEBE, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. Praha, Portál.
  • Hrčka, M. (2001). Sociální deviace. Praha, Sociální nakladatelství.
  • Kohoutek, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy.
  • Kolář, M.. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách, Portál 1997..
  • KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (2001). aplikovaná sociální psychologie III.. Praha.
  • MATEJČEK, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H.
  • Matoušek, O. a A. Maoušková. (2011). Mládež a delikvence. Praha: Portál..
  • MULPACHR, P.. (2001). Sociální patologie. Brno.
  • Myers, D., G. (2016). Sociální psychologie. Edika.
  • Pugnerová, M. a J. Kvintová. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada..
  • Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
  • Říčan, P., Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Portál.
  • Soukup, J. (2014). Motivační rozhovory v praxi.. Praha, Portal.
  • Vágnerová, M., & Hadj-Moussová, Z. (2003). Psychologie handicapu. Liberec: Technická univerzita.
  • Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Vybíral, Z. (2003). Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál.
  • Zimbardo. (2014). Luciferův efekt ? Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Academia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní