|
Vyučující
|
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Vznik sociální psychologie a vymezení jejího předmětu. 2. Sociální inteligence, základní pravidla pro jednání s lidmi, pravidla jednání a chování při vzteku. 3. Malá sociální skupina, dynamika malé sociální skupiny, vůdcovství ve skupině z hlediska vychovatele a učitele. 4. Komunikace, základní aspekty verbální komunikace, styly komunikace, konflikty a jejich druhy. 5. Sebevražednost, charakteristika problému, formy, sebevražednost dětí a mládeže, závislosti. 6. Vymezení normality a abnormality, druhy norem. 7. Zátěžové situace, stres, zvládání stresu, techniky zvládání stresu. 8. Problematika týraného, zneužívaného, deprivovaného dítěte, náhradní rodinná péče. 9. Poruchy chování, syndrom hyperaktivity ADHD, přístup k dítěti s ADHD, symptomatologie. 10. Žák s neurologickými obtížemi, záchvatovitá onemocnění, možnosti přístupu v podmínkách školy. 11. Přehled neurotických poruch, etiologie a možnosti intervence. Neurotický vývoj u dětí. 12. Poznávání zvláštností psychického vývoje dětí s postižením.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: 1. přiblížit a vysvětlit problematiku oblasti sociální psychologie; 2. praktického osvojení dovedností v sociální interakci; 3. reflektovat problémy vznikající v interakci člověka a společnosti s využitím psychologie; 4. pochopit osobnost z hlediska dynamiky lidského sociálního chování a sociálního začlenění; 5. objasnit sociálně patologické jevy, které bývají uváděné jako nežádoucí či nepřijatelné; 6. prezentovat přehled základních pojmů a přístupů, které budou dále diskutovány; 7. pochopit problematiku rizikového chování u dětí a mladistvých a jevy související s rodinným a školním prostředím; 8. podat přehled o psychických odlišnostech a poruchách, které se objevují v průběhu vývoje dítěte až do dospělosti; 9. orientovat se v základních ukazatelích, které signalizují normalitu a abnormalitu; 10. poznat a identifikovat kauzalitu poruch psychického vývoje; 11. rozpoznat symptomy psychických obtíží a psychických poruch a vyhodnotit správná opatření při jejich výskytu; 12. odvodit rizikové faktory, které vyplývají z kontextu psychických obtíží v souvislosti s psychickou poruchou.
Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: 1. přiblížit a vysvětlit problematiku oblasti sociální psychologie; 2. praktického osvojení dovedností v sociální interakci; 3. reflektovat problémy vznikající v interakci člověka a společnosti s využitím psychologie; 4. pochopit osobnost z hlediska dynamiky lidského sociálního chování a sociálního začlenění; 5. objasnit sociálně patologické jevy, které bývají uváděné jako nežádoucí či nepřijatelné; 6. prezentovat přehled základních pojmů a přístupů, které budou dále diskutovány; 7. pochopit problematiku rizikového chování u dětí a mladistvých a jevy související s rodinným a školním prostředím; 8. podat přehled o psychických odlišnostech a poruchách, které se objevují v průběhu vývoje dítěte až do dospělosti; 9. orientovat se v základních ukazatelích, které signalizují normalitu a abnormalitu; 10. poznat a identifikovat kauzalitu poruch psychického vývoje; 11. rozpoznat symptomy psychických obtíží a psychických poruch a vyhodnotit správná opatření při jejich výskytu; 12. odvodit rizikové faktory, které vyplývají z kontextu psychických obtíží v souvislosti s psychickou poruchou.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: průběžná analýza výkonů studenta, vytvoření seminární práce a její prezentace ve výuce, samostudium ? příprava na zkoušku. Podmínkou splnění zápočtu je výše uvedená seminární práce s jasně vytyčeným rozsahem a podmínkami.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Cialdini, R. B. (2012). Vliv. Síla přesvědčování a manipulace. Praha: Bizbooks..
-
De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
-
HARRINGTON, A.:. Moderní sociální teorie. Praha: Portál 2006..
-
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha.
-
HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
-
HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9..
-
HEWSTONE, M.? STROEBE, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. Praha, Portál.
-
Hrčka, M. (2001). Sociální deviace. Praha, Sociální nakladatelství.
-
Kohoutek, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy.
-
Kolář, M.. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách, Portál 1997..
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (2001). aplikovaná sociální psychologie III.. Praha.
-
MATEJČEK, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H.
-
Matoušek, O. a A. Maoušková. (2011). Mládež a delikvence. Praha: Portál..
-
MULPACHR, P.. (2001). Sociální patologie. Brno.
-
Myers, D., G. (2016). Sociální psychologie. Edika.
-
Pugnerová, M. a J. Kvintová. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada..
-
Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
-
Říčan, P., Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Portál.
-
Soukup, J. (2014). Motivační rozhovory v praxi.. Praha, Portal.
-
Vágnerová, M., & Hadj-Moussová, Z. (2003). Psychologie handicapu. Liberec: Technická univerzita.
-
Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
-
Vybíral, Z. (2003). Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál.
-
Zimbardo. (2014). Luciferův efekt ? Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Academia.
|