Předmět: Well-being učitele

« Zpět
Název předmětu Well-being učitele
Kód předmětu KPS/KWEB@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Kvapilová Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: 1. Vymezení tématu well-being. 2. Specifika a nároky učitelské profese v kontextu péče a rozvoje well-being nejen u začínajících učitelů. 3. Principy psychohygieny jako základní stavební kameny duševního zdraví nejen pro začínající učitele. 4. Hodnoty, cíle a očekávání jedince v (ne)souladu s klimatem, hodnotami a směřováním vzdělávací instituce, ve které začíná svou profesionální kariéru. 5. Stres spojený s povinnostmi a požadavky vztahující se k práci učitele. 6. Možnosti zvládání stresu v souvislosti s učitelskou profesí. Typy zvládacích strategií. Problematika rezilience jedince. Role osobnostních vlastností jedince při zvládání náročných situací. 7. Techniky mindfulness meditace jako prostředek ke ztišení mysli, zmírnění stresu a rozvoje pozitivních vztahů mezi učitelem a žáky. Praktický nácvik relaxačních technik, midnfulness technik. 8. Typy a rady na zvládání náročného denního programu v životě začínajících učitelů ? organizace času a úkolů s využitím poznatků z neuropsychologie a psychologie učení.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Tento předmět seznamuje studenty s problematikou celkového duševního zdraví neboli well being jedince, zejména učitele v kontextu vzdělávání. Po seznámení se se základními principy duševní hygieny a dopadu chronického stresu jak na duševní, tak fyzické zdraví, si studenti uvědomí, jak je důležité věnovat pozornost svému vlastnímu duševnímu zdraví, rozvíjet svůj vlastní potenciál a naučit se vyrovnávat s běžnými stresy života, včetně těch pracovních tak, aby mohli produktivně a plodně pracovat, dále se vzdělávat a tím aktivně přispívat do svých komunit.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: ústní (kolokvium), vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na kolokvium.
Doporučená literatura
  • JON-KABAT ZINN. Život samá pohroma. Brno: Jan Melvil Publishing, 2016..
  • LEE, M. T., KUBZANSKY, L. D., VANDERWEELE, T. J. (2021). Measuring well-being. Interdisciplinary perspectives form the social sciences and humanitites. Oxford University Press Inc.
  • MERCER, S. & GREGERSEN, T. (2021). Teacher wellbeing. Oxford University Press Inc.
  • Paulík, K. (2010) Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada..
  • RECHTSCHAFFEN, D. (2014). The way of mindful education:cultivating well-being in teachers and students. ). New York: W.W. Norton & company.
  • Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele.. Praha: GRADA.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní