Předmět: Psychologie zdraví a nemoci

« Zpět
Název předmětu Psychologie zdraví a nemoci
Kód předmětu KPS/KPZN@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Předmět a význam psychologie zdraví, vybrané otázky salutogeneze (vnímání vlastní zdatnosti a kompetence, smysl pro koherenci a nezdolnost, odolnost), psychoneuroimunologie, způsob života a zdravý životní styl, ochranné faktory v prostředí, sociální opora, kvalita života a životní spokojenost aj. 1. Předmět psychologie zdraví, jeho zařazení do většího celku. 2. Pojmy zdraví, nemoc, význam rodinných vzorců. 3. Zdravý životní styl. 4. Kvalita života, životní styly současnosti, konzumní společnost. 5. Stres, krize, trauma a způsoby zvládání náročných životních situací. 6. Psychosomatika. 7. Možnosti uvolňování prožívaného fyzického, psychického napětí. 8. Možnosti učitele v pomoci žákovi zvládat náročné situace. 9. Sebereflexe jako základ pomoci sobě samému, autoregulační a jiné techniky zvládání zátěže.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: 1. charakterizovat předmět a význam psychologie zdraví, 2. vysvětlit podstatu salutogeneze, 3. analyzovat podstatu psychoimunologie, 4. klasifikovat faktory zdravého životního stylu a ochranné faktory v prostředí, 5. vyjádřit vztah mezi kvalitou života a životní spokojeností, 6. objasnit podstatu stresu, životních krizí a traumat, 7. používat autoregulační techniky v rámci psychohygieny, 8. orientovat se v základních diagnostických metodách pro zjišťování úrovně zdraví, 9. aktivně využívat základní uvolňovací techniky (práce s dechem, svalovým napětím, cíleným uvolňováním částí těla),? 10. získat dovednosti pro udržování duševní hygieny a kompetence ke zvládání životních těžkostí.
Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: 1. charakterizovat předmět a význam psychologie zdraví, 2. vysvětlit podstatu salutogeneze, 3. analyzovat podstatu psychoimunologie, 4. klasifikovat faktory zdravého životního stylu a ochranné faktory v prostředí, 5. vyjádřit vztah mezi kvalitou života a životní spokojeností, 6. objasnit podstatu stresu, životních krizí a traumat, 7. používat autoregulační techniky v rámci psychohygieny, 8. orientovat se v základních diagnostických metodách pro zjišťování úrovně zdraví, 9. aktivně využívat základní uvolňovací techniky (práce s dechem, svalovým napětím, cíleným uvolňováním částí těla),? 10. získat dovednosti pro udržování duševní hygieny a kompetence ke zvládání životních těžkostí.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kombinovaná forma studia: vytvoření seminární práce (stejně jako u prezenční formy studia), účast na konzultacích, samostudium ? příprava na zápočet.
Doporučená literatura
  • JON-KABAT ZINN. Život samá pohroma. Brno: Jan Melvil Publishing, 2016..
  • Kebza V. (2014). Psychologie ve zdravotnictví. Praha : Karolinum.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
  • TICHÁ, I., BINAROVÁ, I. (2010). Mandala jako součást duševní hygieny. [CD-ROM]. In MORAVCOVÁ, I., VETEŠKA, J. (eds.). Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství VI. Pardubice: Univerzita Pardubice.
  • Tichá I. (2012). Psychologie zdraví 2. UP Olomouc.
  • TICHÁ, I. (2010). Psychosomatické souvislosti, životní styl a rizika učitelské profese . In ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Psychologické aspekty v práci učitele (monografie). Ostrava: Repronis, s.r.o..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní