Předmět: Základy psychologie 1

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie 1
Kód předmětu KPS/KPS1Q
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Křížová Janka, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, " charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii a porozumět problematice determinace osobnosti, " porozumět a vysvětlit podstatu psychologických směrů, " porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), " vysvětlit vztah emocí a temperamentu, " pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, " pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti, " vysvětlit proces socializace jedince, " charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, " popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. Témata Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Pojetí osobnosti v psychologii. Přehled základních psychologických směrů a jejich přístupu k jedinci. Osobnost a poznávací procesy. Osobnost a emoce. Osobnost a motivace. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku. Charakteristika období dospívání.) Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Atkinson, R. (2012). Psychologie. Praha.
  • BUSKST, William at al. Psychology.
  • Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Gallard, D., Cartmell, K.M. Psychology and education.
  • Kozáková, R. (2014). Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů. UP Olomouc.
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha, Grada.
  • LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie s úvodem do neurofyziologie.
  • LITTLETON, K., WOOD, C. P., STAARMAN, J. K. International Handbook of Psychology in Education..
  • Matějček, Z. Počátky našeho duševního života..
  • Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
  • Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
  • NAKONEČNÝ, M. (1998). Základy psychologie. Praha, Academia.
  • PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
  • PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z obecné psychologie II.. Olomouc : UP.
  • PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2004). Kapitoly z obecné psychologie I.. Olomouc : PdF UP.
  • Plevová, I., & Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Plháková A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha.
  • Ridley, M. (1999). Genom. Praha, Portál.
  • Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie.
  • Říčan, P. Psychologie osobnosti - obor v pohybu, 6. rev. a doplň. vydání. Grada, Praha, 2010.
  • Šikl R. (2012). Zrakové vnímání. Praha.
  • ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005.. Praha : Portál.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2003). Úvo do psychologie. Praha : Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
  • VAŠAŠOVÁ, Z. Kapitoly zo všeobecnej psychologie.
  • WEITEN, W. Psychology: themes and variations..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní