Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/KPED@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Předmět pedagogické psychologie a její postavení v rámci psychologických věd a věd o edukaci. 2. Osobnost učitele a výkon profese. 3. Osobnost žáka a její edukační formování. 4. Interakce učitele a žáka ve škole. 5. Proces učení a jeho determinace. Motivace ve škole. 6. Nejdůležitější osobnosti pedagogické psychologie. 7. Obsah učení a vyučování (kurikulum, způsoby strukturování učiva, učební úlohy). 8. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. 9. Školní třída a její sociálně psychologické charakteristiky. 10. Psychosociální klima školy. Školní klima. 11. Negativní jevy ve škole, řešení a prevence krizových situací. 12. Diagnostika žáka v případě selhávání při výkonu a při práci s kolektivem třídy. 13. Zkoušení, hodnocení a evaluace ve vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výchovy a vzdělávání a jeho společenským významem. Obsahem výuky je také nástin vybraných teoretických přístupů k výchově a vzdělávání. Studenti se zde seznámí s problematikou učení a jeho významem pro člověka, s možnostmi zvyšování efektivity řízeného i samostatného učení, zorientují se ve složitých vztahových a rolových otázkách základních edukativních činitelů, tj. vychovávajícího a vychovávaného (edukátora a edukanta) za spolupůsobení nejbližšího sociálního prostředí. Předmět má studenty připravit na řízení procesu učení u druhých lidí v rámci vzdělávání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

Doporučená literatura
  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Fontana, D., & Balcar, K. (2010). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál.
  • Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
  • KOHOUTEK, R. (2006). Psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: Masarykova univerzita.
  • LAŠEK, J. (2007). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1990). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha:Portál.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál.
  • PRŮCHA, Jan. (2020). Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi.. Praha: Grada.
  • Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (1997). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní