Předmět: Seminář z patopsychologie

« Zpět
Název předmětu Seminář z patopsychologie
Kód předmětu KPS/KPATQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Směšná Eva, Mgr.
  • Balátová Kristýna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni : " podat přehled o specifických psychických stavech, procesech a vlastnostech u vybraných psychopatologických poruch, " aplikovat získané poznatky v praxi. " vyvodit rizikové faktory v kontextu poruch chování a rozvoje závislostí. Témata: Klasifikační manuály a přehled kategorií psychických poruch. Poruchy chování, vymezení, etiologie. Přehled neurotických poruch, etiologie a možnosti intervence. Neurotický vývoj u dětí. Příčiny a projevy závislostí. Alkoholové a nealkoholové drogy. Vymezení a etiologie poruch v dětství a dospívání a poruchy se začátkem v dětství. Děti ohrožené prostředím a dopady z toho plynoucí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • HALGIN, Richard P. Abnormal Psychology: The Human Experience of Psychological Disorders..
  • KARIKOVÁ,S. Základy patopsychológie detí a mládeže.
  • Kohoutek, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy.
  • KURCINKA, Mary Sheedy. Problémové dítě v rodině a ve škole.
  • KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
  • MASH, E. J., BARKLEY, R.A. (2003). Child Psychopathology.. Guilford Press. New York.
  • Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií.
  • Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
  • PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
  • Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • SULLIVAN, Maureen A. a COLLINS, Frank L. Instructor's resource manual for Wilson, Nathan, O'Leary, and Clark: Abnormal psychology: integrating perspectives.
  • VÁGNEROVÁ, M. a kol. (2000). Psychologie handicapu.. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (1998). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
  • WILMSHURST, L. Child and Adolescent Psychopathology: A Casebook.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní