Předmět: Seminář z obecné psychologie

« Zpět
Název předmětu Seminář z obecné psychologie
Kód předmětu KPS/KOPSQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Křížová Janka, Mgr.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět navazuje na Základy psychologie I a prohlubuje učivo, zvláště v kontextu jeho aplikace do praxe. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? analyzovat determinaci lidské psychiky a aplikovat teoretické poznatky na konkrétní případy ? vidět osobnost z pohledu vybraných psychologických směrů ? porozumět zákonitostem poznávání člověka a uvést příklady poznávacích procesů ? pochopit podstatu motivace a její vztah k atribučním procesům v osobnosti ? popsat metody v psychologii a uvést zásady jejich využití Témata Analýza faktorů determinace lidské psychiky (biologický, sociální a duchovní rozměr lidské existence). Osobnost člověka z pohledu vybraných psychologických směrů. Rozbor poznávacích procesů - čití, vnímání, paměť, pozornost, představivost, myšlení a inteligence, myšlení a řeč. Projevy emocí a temperamentu v životních situacích a ve školním prostředí. Motivace, motivační činitelé, atribuční procesy v osobnosti a motivace. Metody v psychologii (ukázky, sebezkušenost s vybranými metodami).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Andrew M. Colman. A dictionary of psychology.
  • Barrett L., Dunbar R., Lycett J. (2002). Human Evolutionary Psychology. Palgrave, Hampshire.
  • BUSKST, William at al. Psychology.
  • Cumminsová, D. (1995). Záhady experimentální psychologie. Praha, Portál.
  • EYSENCK, M. W. Psychology - An International Perspective..
  • Frankl, V. E., & Trtík, Z. (1994). Člověk hledá smysl: úvod do logoterapie. Část 1, Zkušenost z koncentračního tábora. Část 2, Základní pojmy logoterapie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
  • Gallard, D., Cartmell, K.M. Psychology and education.
  • Hamer D., Copeland P. (2003):. Geny a osobnost. Portál, Praha.
  • HELUS, Z. Úvod do psychologie.
  • HONZÁK, R. Strach, tréma, úzkost a jak je zvládat.
  • CHALUPA, B. Pokroky kognitivní psychologie.
  • KEOGH. B. Temperament ve třídě.
  • Křivohlavý, J. (1994). Mít pro co žít. Praha: Návrat domů.
  • Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha - Portál.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie pocitů štěstí.
  • LITTLETON, K., WOOD, C. P., STAARMAN, J. K. International Handbook of Psychology in Education..
  • MÜLLER, H. Myšlenkové mapy.
  • Nakonečný M. (1997). Encyklopedie obecné psychologie. Praha.
  • Nakonečný, M.:. Lexikon psychologie. Praha 1995..
  • PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
  • PETROVÁ, A. (2005). K problematice psychologie existence. Olomouc: Votobia.
  • PLEVOVÁ, I. (2007). Kauzální atribuce aneb jak pátráme po příčinách životních událostí. Olomouc : Hanex.
  • PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. Obecná psychologie.
  • PLHÁKOVÁ, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.. Praha : Academia.
  • Preiss, M., Křivohlavý, J. (2009). (2009). Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada.
  • RATHUS, S. A. Psychology - Concepts and Connections.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie.
  • Říčan, P. (2007). Psychologie náboženství a spirituality. Praha.
  • Šikl R. (2012). Zrakové vnímání. Praha.
  • Vágnerová, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha.
  • VAŠAŠOVÁ, Z. Kapitoly zo všeobecnej psychologie.
  • WEITEN, W. Psychology: themes and variations..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní