|
Vyučující
|
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Předmět navazuje na obecnou psychologii, využívá základní terminologie z obecné psychologie, které aplikuje na ontogenezi psychiky. Akcentuje využití poznatků vývojové psychologie v praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Pochopit zvláštnosti dětské psychiky a vývoj kresebné činnosti dětí. Vysvětlit problematiku školní zralosti. Analyzovat období dospívání a vyvodit přístup k dospívajícím jedinci. Vysvětlit přístupy ke stáří, umírání a pochopit význam truchlení. Hlavní témata předmětu 1. Vývojová psychologie a její předmět, determinace psychického vývoje člověka, pojem vývojové změny, klasifikace vývojových změn. Procesy zrání a učení. Metody pro diagnostiku psychologických funkcí a procesů. 2. Vývojová periodizace a zvláštnosti dětské psychiky. 3. Vstup dítěte do školy, připravenost dítěte pro vstup do školy, školní zralost (fyzická, kognitivní, emoční a sociální). Nezralé dítě. Proces adaptace na školu. 4. Psychologická charakteristika mladšího školního věku (tělesný, kognitivní, emocionální a sociální vývoj, učení a práce). 5. Dětská kresba, diagnostika dětské kresby v předškolním věku, vývoj dětské kresby, význam dětského výtvarného projevu, důležitost přístupu pedagoga k výtvarnému projevu. 6. Problematika vývojového období dospělosti (raná, střední, starší) a stáří, periodizace, zvláštnosti a specifika 7. Problematika umírání a smrti Propojení na pedagogickou praxi: Praktické činnosti v rámci seminářů jsou vztahovány k pedagogické praxi (dětská kresba, kresebná kazuistika apod.).
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: podmínkou min. 80 % aktivní účast ve cvičení, studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů. Zkouška: znalosti budou ověřovány prostřednictvím písemného testu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Krejčířová, D., & Langmeier, J. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
Matějček, Z. (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí.. Praha : Portál.
-
MATĚJČEK, Z.. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad,2017. ISBN 978-807429-797-7..
-
OAKLANDER, V. (2020). Třinácté komnaty dětské duše: tvořivá psychoterapie v duchu gestalt terapie.. Praha: Portál.
-
PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. (2018). Vybrané kapitoly z vývojové psychologie. Ostrava: OU.
-
PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
-
Pugnerová Michaela. (2019). Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada.
-
ŘÍČAN, P. (2021). Cesta životem: vývojová psychologie. 4., doplněné vydání..
-
Špatenková, N. Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. Praha: Grada. 2013.
-
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál.
-
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
-
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. (2017). Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe.
|