Předmět: Vývojová psychologie

« Zpět
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu KPS/KGVS@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Předmět navazuje na obecnou psychologii, využívá základní terminologie z obecné psychologie, které aplikuje na ontogenezi psychiky. Akcentuje využití poznatků vývojové psychologie v praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Pochopit zvláštnosti dětské psychiky a vývoj kresebné činnosti dětí. Vysvětlit problematiku školní zralosti. Analyzovat období dospívání a vyvodit přístup k dospívajícím jedinci. Vysvětlit přístupy ke stáří, umírání a pochopit význam truchlení. Hlavní témata předmětu 1. Vývojová psychologie a její předmět, determinace psychického vývoje člověka, pojem vývojové změny, klasifikace vývojových změn. Procesy zrání a učení. Metody pro diagnostiku psychologických funkcí a procesů. 2. Vývojová periodizace a zvláštnosti dětské psychiky. 3. Vstup dítěte do školy, připravenost dítěte pro vstup do školy, školní zralost (fyzická, kognitivní, emoční a sociální). Nezralé dítě. Proces adaptace na školu. 4. Psychologická charakteristika mladšího školního věku (tělesný, kognitivní, emocionální a sociální vývoj, učení a práce). 5. Dětská kresba, diagnostika dětské kresby v předškolním věku, vývoj dětské kresby, význam dětského výtvarného projevu, důležitost přístupu pedagoga k výtvarnému projevu. 6. Problematika vývojového období dospělosti (raná, střední, starší) a stáří, periodizace, zvláštnosti a specifika 7. Problematika umírání a smrti Propojení na pedagogickou praxi: Praktické činnosti v rámci seminářů jsou vztahovány k pedagogické praxi (dětská kresba, kresebná kazuistika apod.).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: podmínkou min. 80 % aktivní účast ve cvičení, studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů. Zkouška: znalosti budou ověřovány prostřednictvím písemného testu.
Doporučená literatura
  • Krejčířová, D., & Langmeier, J. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Matějček, Z. (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí.. Praha : Portál.
  • MATĚJČEK, Z.. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad,2017. ISBN 978-807429-797-7..
  • OAKLANDER, V. (2020). Třinácté komnaty dětské duše: tvořivá psychoterapie v duchu gestalt terapie.. Praha: Portál.
  • PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. (2018). Vybrané kapitoly z vývojové psychologie. Ostrava: OU.
  • PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
  • Pugnerová Michaela. (2019). Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada.
  • ŘÍČAN, P. (2021). Cesta životem: vývojová psychologie. 4., doplněné vydání..
  • Špatenková, N. Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. Praha: Grada. 2013.
  • Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. (2017). Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní