Předmět: Psychological propaedeutics 1

« Zpět
Název předmětu Psychological propaedeutics 1
Kód předmětu KPS/ECPS1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
During the course of this subject, students will be introduced to fundamental psychological terms within the field of Introductory and developmental psychology. They will be acquainted with individual psychological perspectives, psychological processes (cognitive, emotional, voluntary) and the basics of psychological research methodology. Furthermore, students will look into the major developmental concepts and individual developmental stages. The most current research findings from the field of psychology will be accentuated. The emphasis will be aimed at practical implications of the research fidnings within the fields of helping professions. Topics: " Introduction to current psychological fundamental terms. " Basic psychological perspectives. " Cognitive processes (thinking, attention, perception, imagination, memory) " Learning " Emotions " Motivation " Psychological methods " Definition of developmental psychology, fundamental terms (maturation, learning, development, developmental changes, etc.) " Key psychological concepts (Piaget, Erikson, Kohlberg) Developmental stages (early childhood, preschool age, school-age, puberty and adolescence, adulthood, old age)

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Erikson, E. H. (1994). Identity and the life cycle. W. W. Norton & Company. .
  • Gillibrand, R., Lam, V., & O'Donnell, V. L. (2016). Developmental Psychology. Pearson Education Limited.
  • Hoeksema, S. N. (2014). Atkinson & Hilgard's Introduction to Psychology. Cengage Publishers..
  • Mangal, S. K. (2009). General Psychology. Sterling.
  • Miller, P. H. (2016). Theories of Developmental Psychology. Worth Publishers Inc..
  • Mohanty, G. (2015). A Textbook of general psychology.
  • Sheldon, B. Developmental Psychology for the Helping Professions..
  • Slater, A. (2017). Introduction to Developmental Psychology.
  • Slater, A. M., Quinn, P. C. (2012). Developmental Psychology -revisiting the classical studies. SAGE Publications Ltd..
  • Sternberg, R. J., Sternberg, K. (2015). Cognitive Psychology. Cengage Publishers..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní