Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývojová psychologie jako základní psychologická disciplína sleduje celoživotní vývoj člověka. Umožňuje orientaci v psychickém vývoji lidského jedince od prenatálního vývoje až ke stáří, včetně umírání. Vedle běžného popisu vývojových změn v jednotlivých fázích života, daný předmět poskytuje informace o vývojových zákonitostech a především o činitelích, kteří vývoj lidské psychiky ovlivňují.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit význam a předmět vývojové psychologie, - charakterizovat jednotlivé vývojové koncepce, modely a zákony, - analyzovat jednotlivé vývojové etapy jedince, - uvést příklady psychologických poznatků z praxe, - uvést vztahy mezi dětskou kresbou a jeho psychikou. Témata: Předmět a význam vývojové psychologie, vývojové koncepce, modely a zákony, nastíněny periodizace vývoje člověka a charakteristika jeho jednotlivé etapy, příklady psychologických poznatků v praxi, pozorování dětí v přirozených podmínkách, sejmutí a rozbor dětských kresebných výtvorů apod.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
|
Předpoklady
|
Předpokládájí se základní znalosti psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (2008). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
LANGMEIEROVÁ, J., KREJČÍŘOVÁ, O. (1998). Vývojová psychologie. Praha : Grada.
|