Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Duševní zdraví - nemoc, problematika normality, deprivace, neurotizace dítěte, školské poruchy, stres a jeho vliv na psychiku. Klasifikace základních patologických jevů, jejich výskyt, dopad na školní prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat problematiku patopsychologie a orientovat se v nejčastějších současných patopsychologických projevech, se kterými se mohou ve své budoucí pedagogické praxi setkat u dětí, příp.u jejich rodičů. Témata : - Předmět patopsychologie, vztah k ostatním disciplínám, vymezení normality - Poruchy vnímání, paměti, citů, myšlení - Psychická deprivace, psychické potřeby dítěte, vnější a vnitřní podmínky deprivace, projevy, typy deprivace - Možnosti nápravy deprivace - náhradní rodinná péče - Defekty intelektu u dětí (primární a sekundární defekty rozumových schopností, přehled, základní pojmy) - Syndrom hyperaktivity ADHD (dříve LMD), charakteristika, příčiny, projevy, možná náprava, přístup k dítěti s ADHD - Neurotické projevy v závislosti na věku - Záchvatovitá onemocnění - epilepsie, povahové zvláštnosti - Zvláštnosti romského etnika - Poruchy chování - Projevy závislosti na některých látkách - narkomanie u mladistvých - Týrané a zneužívané dítě - Mentální anorexie, bulimie - Stres, jeho projevy, psychohygiena, relaxace - Problematika tělesně a smyslově postižených
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
|
Předpoklady
|
Předpokládájí se základní znalosti psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
KOLUCHOVÁ, J. a kol. (1983). Kapitoly z patopschologie dítěte. Olomouc : UP.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
|