Předmět: Obecná psychologie

« Zpět
Název předmětu Obecná psychologie
Kód předmětu KPS/APS@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žiaran Pavel, Ing. Bc. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? - vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách ? - charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii a porozumět problematice determinace osobnosti ? - porozumět a vysvětlit podstatu psychologických směrů ? - porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy) ? - vysvětlit vztah emocí a temperamentu ? - pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům ? - pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti ? - vysvětlit proces socializace jedince ? - charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím ? - popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří Výukové teze: ? Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii. ? Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. ? Pojetí osobnosti v psychologii. Přehled základních psychologických směrů a jejich přístupu k jedinci. ? Osobnost a poznávací procesy. Osobnost a emoce. Osobnost a motivace. ? Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. ? Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku. Charakteristika období dospívání. Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J. Psychologie. Praha, 1996..
  • BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  • ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (1999). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : VUP.
  • Krejčířová, D., & Langmeier, J. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D. (1998). Vývojová psychologie s úvodem do neurofyziologie.
  • Matějček, Z. (1986). Počátky našeho duševního života..
  • Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
  • Nakonečný, M. Základy psychologie.
  • Nakonečný. (1998). Psychologie osobnosti. Praha.
  • PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
  • PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z obecné psychologie II.. Olomouc : UP.
  • PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2004). Kapitoly z obecné psychologie I.. Olomouc : UP.
  • PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. Obecná psychologie.
  • Ridley, M. (1999). Genom. Praha, Portál.
  • Říčan, P. Cesta životem.
  • Říčan, P. Psychologie osobnosti - obor v pohybu, 6. rev. a doplň. vydání. Grada, Praha, 2010.
  • Říčan, p.:. Psychologie, 3., doplněné vydání, Portál, Praha 2009.
  • Šikl R. (2012). Zrakové vnímání. Praha.
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005.. Praha : Portál.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2003). Úvo do psychologie. Praha : Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
  • VAŠAŠOVÁ, Z. (2005). Kapitoly zo všeobecnej psychologie. Bánská Bystrica: FHV.
  • WEITEN, W. (1998). Psychology: themes and variations.. California: Brooks/Cole Publ. Comp.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní