|
Vyučující
|
-
Tungul Lucie, Mgr. Ph.D., M.A.
-
Filipec Ondřej, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod: EU jako globální environmentální aktér 2. EU a mezinárodní režimy: Pařížská dohoda, COP, UNEP 3. Environmentální aspekty politiky sousedství a rozšíření 4. Zelená diplomacie EU a strategičtí partneři (USA, Čína, Afrika) 5. EU a rozvojová pomoc: environmentální dimenze 6. Obchodní politika EU a klimatická udržitelnost (uhlíkové clo, CETA, GSP+) 7. Migrace, klimatické změny a role EU 8. Kritika přístupu EU: zelená externalita, ekologický imperialismus? 9. Agenda 2030 a SDGs ve vnější činnosti EU 10. Budoucnost role EU v globální ochraně životního prostředí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zaměřuje na roli Evropské unie v globální ochraně životního prostředí, s důrazem na její vnější politiku. Studenti se seznámí s nástroji, strategiemi a diplomatickými přístupy, jimiž EU ovlivňuje environmentální politiku v rámci sousedství, rozšiřování a mezinárodní spolupráce. Kurz zahrnuje analýzu klimatické diplomacie EU, implementace SDGs v zahraniční politice a ekologických aspektů migračních, obchodních a rozvojových politik EU. Pozornost je věnována i kritické reflexi environmentální dimenze politiky rozšíření a vztahům EU se strategickými partnery.
Studenti se orientují v nástrojích a strategiích, které Evropská unie využívá v rámci své vnější environmentální politiky. Osvojí si znalost legislativních a institucionálních rámců spolupráce EU s třetími zeměmi v oblasti ochrany životního prostředí. Budou schopni analyzovat globální dopady rozhodnutí EU v oblasti životního prostředí a hodnotit jejich efektivitu. Rozvinou schopnost kriticky hodnotit roli EU jako normativní environmentální mocnosti v mezinárodních vztazích. Získají mezinárodní a mezikulturní kompetence potřebné pro orientaci v ekologické diplomacii a mezinárodní spolupráci. Naučí se efektivně komunikovat environmentální témata v odborném i veřejném prostoru, jak ústní, tak písemnou formou
|
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Aktivní účast na seminářích 20 % Test 30 % Skupinový projekt a prezentace 30 % Krátké reflexe / diskusní příspěvky 20 %
|
|
Doporučená literatura
|
-
Adelle, C., & Jordan, A. (Eds.). (2014). Environmental Policy in the EU: Actors, Institutions and Processes. Routledge.
-
Delreux, T., & Happaerts, S. (2016). Environmental Policy and Politics in the European Union. Palgrave.
-
Hák, Tomáš; Oulehlová, Alena; Janoušková, Svatava. (2015). Environmentální bezpečnost. Praha: Ekopress.
-
Oberthür, S., & Groen, L. (2018). The European Union and the Paris Agreement: Leader, Mediator, or Bystander?. Wiley.
-
Tomáš Cajthaml, Jan Frouz. Bedřich Moldan (ed.). (2022). Environmentální výzkum a hrozby. 21. století. Nakladatelství Karolinum.
|