Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah (témata): 1.Kultura a vnímání 2. Identita a kulturní šok 3. Kulturní dimenze 4. Kultura a komunikace 5. Stereotypy a předsudky 6. Mezikulturní kompetence 7. Kulturní nedorozumění 8. Personal Leadership (osobní vedení) 9. Kulturní přemostění
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V tomto kurzu studenti porozumí významu kultury v každodenním životě a způsob, jakým kultura ovlivňuje vnímání a komunikaci lidí. Uplatněním klíčových interkulturních komunikačních teorií, rámců a postupů si studenti rozvinou dovednosti a strategie, které jim umožní vhodněji a efektivněji komunikovat a spolupracovat v interkulturním v prostředí na své domácí vysoké škole ale i v zahraničí a zároveň zvyšovat jejich vlastní kulturní sebeuvědomění a sensitivitu. Studenti získají další transversální dovednosti, které mohou využít při studijním pobytu v zahraničí i ve své budoucí profesní kariéře v globalizovaném světě.
Absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni: o rozvíjet hlubší porozumění v oblasti mezikulturní komunikace a příslušných pojmů a teorií; o zvýšit kulturní sebeuvědomění, další povědomí o kultuře a dynamiku, která vyplývá z interakcí mezi koudelí; o aplikovat příslušné mezikulturní nástroje k identifikaci výzev mezikulturní komunikace, překlenutí kulturních rozdílů a citlivějších a efektivnějších řešení náročných situací; o rozvíjet otevřenější přístup při práci v mezikulturních týmech a prostředích;
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky na studenta (podmínky absolvování předmětu): K úspěšnému absolvování kurzu jsou studenti povinni se aktivně účastnit výuky, plnit domácí úkoly, odevzdat 3 zápisy do deníků na zadaná témata a předložit projekt kulturní analýzy.
|
Doporučená literatura
|
-
Bennett M. J. (2013). Basic concepts of intercultural communication: Paradigms, principles and practices, 2nd ed.. Boston, MA: Intercultural Press.
-
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind: Intercultural cooperation and its importance for survival, 3rd ed.. New York: McGraw-Hill.
-
Meyer, E. (2016). The Culture Map. PublicAffairs.
-
Moodian, M.A. (2008). Contemporary leadership and intercultural competence: Exploring the cross-cultural dynamics within organizations.. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
-
Plous, S. (ed.). (2003). Understanding prejudice and discrimination. New York: McGraw-Hill.
-
Schaetti, B.F., Ramsey, S.J., & Watanabe, G.C. (2008). Personal Leadership: Making a world of difference: A methodology of two principles and six practices.. Seattle, WA: FlyingKite Publications.
-
Ting-Toomey, S. & Chung, L.C. (2012). Understanding intercultural communication. New York: Oxford University Press.
-
Trompenaars, F. & Hampden-Turner, C. (1998). Riding the waves of culture: Understanding diversity in global business, 2nd ed.. New York: McGraw-Hill.
|