Předmět: Etika

« Zpět
Název předmětu Etika
Kód předmětu KPO/NETIK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Četnost výuky letní semestr
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hlavinka Pavel, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů: Úvod do etiky Empiristická etika Morální princip a svobodná vůle, svědomí Relativizace etiky (Marx, Freud, Nietzsche) Nové koncepce (analytická etika, speciální etiky) Etické systémy starověkého Egypta,Řecka a Říma Etické systémy hinduismu a buddhismu Etické systémy konfucianismu a taoismu Etické systémy křesťanství a judaismu Islámská etika Alternativní etické systémy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
V průběhu jednosemestrální výuky se budou studenti prvního ročníku seznamovat se základními tématy obecné etiky jako je např. otázka svobodné vůle, svědomí, norem (autonomní a heteronomní založení etiky), viny a trestu. Přednášky věnované náboženství a mytologii se budou orientovat na komparaci křesťanství, judaismu, islámu, hinduismu, buddhismu, konfucianismu a taoismu. Stranou nezůstanou ani starověké mýty Egypta, Babylónu, Indie nebo Řecka. V návaznosti na přednášky z filozofické propedeutiky by ujasňování a analýza těchto pojmů a myšlenkových okruhů měla u začínajících studentů vést k rozvíjení samostatného a kritického myšlení.
Studenti absolvující tento předmět získají znalosti potřebné k orientaci v základních otázkách filozofické etiky, srovnávací etiky a náboženských etických systémů. Studenti si současně prohloubí uvědomění vlastních kulturních a s tím souvisejících mravních kořenů a předpokladů, což zajisté rozšíří i pole jejich interkulturálního uvědomění. Svrchovaným cílem kursu ovšem není pouze prohloubení vědomostních a komparativně-analytických schopností, ale také emoční inteligence, zejména empatie a intuice.
Předpoklady
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

Pro získání kolokvia je nutná 80 % účast na seminářích a aktivní prezentace vybraného tématu ve skupině 3 - 4 studentů před auditoriem svých spolužáků. Při něm projeví vedle základní znalostní úrovně i schopnost navrhnout praktické využití daných etických koncepcí buď reflexí vlastního životního stylu nebo rozličných oblastí společenského života.
Doporučená literatura
  • Bible.
  • Buddhistické sútry.
  • Korán.
  • Upanišady.
  • Zóhar svatá kniha kabaly.
  • Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Akademie.
  • Aristoteles. (1996). Etika Nikomachova. Rezek, Praha.
  • Brázda, R. (2002). Srovnávací etika. KLP, Praha.
  • Habáň, M. (1991). Přirozená etika. TRS, Praha.
  • Hlavinka, P. (2014). Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí. Praha.
  • Rich, A. (1994). Etika hospodářství. Praha: Oikoymenh.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo (2010) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní