| Název předmětu | Základy ekonomie a národohospodářské teorie 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | KPO/ENHT2 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Četnost výuky | letní semestr |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata přednášek: 1. Úvod do předmětu - organizace předmětu v rámci semestru, požadavky pro úspěšné absolvování předmětu. Úvod do mikroekonomie - co je to mikroekonomie, pozice v rámci ekonomie, základní metody mikroekonomické analýzy. Praktické příklady. 2. Rovnováha na trhu, teorém pavučiny - divergující a konvergující pavučina. Regulované ceny, nedostatek a přebytek. Praktické příklady. 3. Teorie spotřebitele I - úvod, definice užitku, kardinalistická a ordinalistická verze užitku. Zákon klesajícího mezního užitku. Praktické ukázky. 4. Teorie spotřebitele II - rozpočtové omezení, rovnováha spotřebitele v kardinalistickém pojetí, poptávková křivka v kardinalistickém pojetí. Praktické příklady. 5. Teorie spotřebitele III - rovnováha spotřebitele v ordinalistickém pojetí, poptávková křivka v ordinalistickém pojetí. Důchodový a substituční efekt a jeho grafické znázornění. 6. Teorie spotřebitele IV - přebytek spotřebitele v kardinalistickém a ordinalistickém pojetí. Změny cen statků a důchodu spotřebitele a jejich vliv na linii rozpočtu. 7. Teorie firmy I - základní východiska analýzy firmy, hranice produkčních možností, výroba v krátkém období - celkový, průměrný a mezní produkt. 8. Teorie firmy II - výroba v dlouhém období, izokvanta, izokosta, příklady 9. Teorie firmy III - náklady firmy v krátkém a dlouhém období 10. Teorie firmy IV - příjmy firmy v krátkém a dlouhém období 11. Teorie firmy V - volba výstupu v dokonale konkurenčním prostředí. 12. Teorie firmy VI - volba výstupu v nedokonale konkurenčním prostředí
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Výstupy z učení |
|
Pokračování předmětu Základy ekonomie a národohospodářské teorie I. Předmět nahlíží na ekonomii tentokrát z mikroekonomického pohledu. Zabývá se teorií spotřebitele, formováním poptávky, užitkem a jeho měřením a chováním spotřebitele. Ta to navazuje teorií firmy, kde a zkoumá příjmy a náklady firmy v krátkém a dlouhém období a zobrazuje možnosti volby optimálního výstupu firmy. Pracuje jak v dokonale konkurenčním tak v nedokonale konkurenčním prostředí. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti absolvující tento předmět získají znalosti a dovednosti v ekonomické problematice v kontextu s právem. |
| Předpoklady |
|
Absolvování tohoto předmětu je podmíněno úspěšným absolvováním předmětu Základy ekonomie a národohospodářské teorie 1.
KPO/ENHT ----- nebo ----- KPO/ENHT1 ----- nebo ----- KPO/ZENHT |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou
Pro ukončení předmětu je nezbytná aktivní účast na seminářích v rozsahu stanoveném vedoucím semináře a úspěšné zvládnutí zkoušky. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|