Předmět: Ekologie člověka

« Zpět
Název předmětu Ekologie člověka
Kód předmětu KPK/EKOL
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gába Aleš, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do ekologie člověka. 2. Fylogenetický vývoj člověka a vybrané evoluční teorie. 3. Adaptace a adaptabilita člověka. 4. Druhy adaptací. 5. Prostředí a ontogenetický vývoj. 6. Vývoj motoriky v období intrauterinní a extrauterinní. 7. Mechanismy působení prostředí na člověka. 8. Ekologie lidských populací. 9. Stáří a stárnutí. 10. Ekologie pedagogického procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se vztahy mezi organismem, populací, lidskou společností a biologickým a socioekonomickým prostředím, s důrazem na fylogenetické a ontogenetické adaptace.
Student získá po absolvování předmětu způsobilost chápat vztahy mezi organismem a okolním prostředím.
Předpoklady
Zkouška z anatomie a fyziologie člověka.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

80% docházka studenta, absolvování závěrečného testu.
Doporučená literatura
  • Berger, L. R., de Ruiter, D. J., Churchill, S. E., Schmid, P., Carlson, K. J., Dirks, P. H. G. M., et al. (2010). Australopithecus sediba: A New Species of Homo-Like Australopith from South Africa.. Science.
  • Bláha, P., Susanne, C., & Rebato, E. (2007). Essentials of biological anthropology: (selected chapters). Prague: Karolinum Press.
  • Hajn, V. (1999). Ekologie člověka. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Lander, E. S., Linton, L. M., Birren, B., Nusbaum, C., Zody, M. C., Baldwin, J., et al. (2001). Initial sequencing and analysis of the human genome. Nature.
  • Leakey, M. G., Spoor, F., Dean, M. C., Feibel, C. S., Anton, S. C., Kiarie, C., et al. (2012). New fossils from Koobi Fora in northern Kenya confirm taxonomic diversity in early Homo. Nature.
  • Luca, F., Di Giacomo, F., Benincasa, T., Popa, L. O., Banyko, J., Kracmarova, A., et al. (2007). Y-chromosomal variation in the Czech Republic. Am J Phys Anthropol.
  • Moore, L.G. (1998). Human adaptation to high altitude: regional and life-cycle perspectives. American Journal of Physical Anthropology.
  • Rankinen, T., Zuberi, A., Chagnon, Y. C., Weisnagel, S. J., Argyropoulos, G., Walts, B., et al. (2006). The human obesity gene map: the 2005 update. Obesity.
  • Riegerová, J. (1988). Vybrané kapitoly z ekologie člověka. Olomouc : Univerzita Palackého.
  • Soukup, V. (2011). Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál.
  • Spirduso, W. W., Francis, K. L., & Macrae, P. G. (2005). Physical dimensions of aging. Champaign: Human Kinetics.
  • Stein, P. L., & Rowe, B. M. (1993). Physical anthropology. New York: McGraw-Hill.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní