Předmět: Antropomotorika

« Zpět
Název předmětu Antropomotorika
Kód předmětu KPK/ATPF
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valtr Ludvík, Mgr.
  • Janura Miroslav, prof. RNDr. Dr.
Obsah předmětu
1. Konstrukty motoriky - pohybové schopnosti, pohybové dovednosti, pohybový výkon. 2. Motometrie: Principy testování motorických funkcí, schopností a dovedností v klinické praxi. 3. Zdravotně orientovaná zdatnost člověka a její hodnocení ve fyzioterapeutické praxi. 4. Motorická koordinace - kognitivně psychologický, ekologicko-psychologický a dynamicko- systémový přístup. 5. Hodnocení motorické koordinace a identifikace motorických obtíží u dětí ve fyzioterapeutické praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je: 1) získání znalostí o funkční podstatě pohybových schopností a zdravotně orientované zdatnosti, 2) pochopení základních mechanismů pohybové koordinace u člověka, 3) získání dovedností uživatele motorických testů a dalších metod hodnocení motoriky člověka; osvojení odborných a etických zásad pedagogického a psychologického testování. Všechna témata jsou orientovaná na fyzioterapeutickou praxi.
Student - umí vysvětlit funkční podstatu motorických schopností a motorických dovedností člověka - umí popsat rozdíly v motorických schopnostech a dovednostech u běžné populace a jedinců s různými motorickými poruchami. - umí vysvětlit vývojové milníky pohybových dovedností a změny motorických schopností ve vývoji člověka. - provést testování motorických schopností a dovedností podle osvojených principů.
Předpoklady
Nejsou žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Seminární práce - stručný popis vybrané testové metody, 80% účast na přednáškách.
Doporučená literatura
  • (2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování.. Praha.
  • Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2011). Motor control and learning: A behavioral emphasis. Champaign, Ill: Human Kinetics.
  • Sugden, D. (2013). Typical and atypical motor development. London: Mac Keith Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2020) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2016) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní