|
Vyučující
|
-
Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu: 1. Základní pojmy v pedagogické kinantropologii. 2.Struktura didaktického procesu v TV, činitelé v didaktickém procesu TV. 3. Pohybové činnosti v MŠ, jejich cíle a úkoly. 4.-5. Problematika organizačních forem TV v kontextu pohybových činností MŠ - rozsah, obsah, využitelnost, metodické aspekty. 6.-8. Učební činnost učitele v rámci pohybových činností - didaktické principy, didaktické postupy a metody, aplikace didaktických stylů v TV. 9.-10. Plánování pohybových činností v ŠVP a v denním režimu MŠ. Inkluze při pohybových činnostech v podmínkách MŠ. 11. Příprava učitele na organizační formy TV v režimu MŠ. 12.-13. Bezpečnost při tělovýchovných aktivitách a legislativa vztahující se k činnostem tělovýchovného charakteru.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu: Student si osvojí teoretické poznatky i praktické dovednosti z oblasti pohybových činností v mateřské škole. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v interakční struktuře vztahů a prvků procesu TV v kontextu pohybových činností v MŠ, popsat organizační formy TV a jejich aplikaci v podmínkách MŠ, - plánovat pohybové aktivity jako činnosti s výchovným, vzdělávacím, zdravotním a prožitkovým aspektem, seznámit se prvky inkluzivního vzdělávání v prostředí MŠ, - orientovat se v kompetencích učitele v kontextu pohybových činností v MŠ - prakticky realizovat organizační formy TV v MŠ a umět zdůvodnit aspekty jejich plánování a realizace, uplatňovat zásadu bezpečnosti při pohybových aktivitách dětí.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast ve výuce 80 % - úspěšné předvedení didaktického výstupu na základě zpracované písemné přípravy - Absolvování testu Praktické požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru. Studenti s ISP: - aktivní účast ve výuce 30 % (100 % účast na poučení BOZP v 1. vyučovací hodině a na didaktickém výstupu) - úspěšné předvedení didaktického výstupu na základě zpracované písemné přípravy
|
|
Doporučená literatura
|
-
ALLEN, K. E, MAROTZ, L, R. (2002). Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let.Vyd. 1.. Praha: Portál.
-
DYLEVSKÝ, I. (2012). Dětský pohybový systém. Praha: poznání.
-
FICOVÁ, T.L. (2020). Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí. Grada.
-
KUČERA, M., KOLÁŘ, P., DYLEVSKÝ, I. (2011). Dítě, sport a zdraví. Galén.
-
MASARYKOVÁ, D. (2016). Zdravie a pohyb. Bratislava: ŠPÚ.
-
Miklánková, L. (2009). Environmentální stimuly v pohybové aktivitě dětí předškolního věku. Olomouc.
-
MIKLÁNKOVÁ, L. (2010). Tělesná výchova metodicky, bezpečně a efektivně. Olomouc: UP.
-
MIKLÁNKOVÁ, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, J., BERČÍKOVÁ, A., MIKLÁNKOVÁ, L., BALABAN, V., KLÍMOVÁ, Š., VAŇKOVÁ, K. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku.. Olomouc: VUP.
-
VILÍMOVÁ, V. (2009). Didaktika Tv. PAIDO.
|