|
Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: Obecná didaktika jako vědní disciplína. Didaktický trojúhelník. Žák. Osobnost, kompetence sebereflexe a sebezdokonalování učitele. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce. Motivace ve výuce. Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti), učivo, učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh), metody a organizační formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce, materiálně didaktické prostředky. Didaktické zásady. Platné kurikulární dokumenty. Projektování, realizace a hodnocení výsledků výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu i jako nástroj učitele, - v kontextu života společnosti vysvětlit význam hlavních/systémotvorných prvků výuky, - objasnit specifika jednotlivých kategorií obecné didaktiky a umět je rozeznávat v procesu výuky, - rozlišovat faktory ovlivňující průběh výuky a žákova učení podle možnosti jejich ovlivnitelnosti ze strany učitele/školy, - popsat strukturu a obsah jednotlivých částí platných školních kurikulárních dokumentů, - vysvětlit provázanost projektování/plánování, realizace a hodnocení výsledku výuky z hlediska účinnosti výuky, - objasnit základní postupy při projektování výuky s důrazem na význam motivace žáků, - v kontextu aktuální české školní praxe a legislativy vysvětlit funkce, typy a možnosti hodnocení výsledku výuky.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: ústní (zkouška), samostudium - příprava na zkoušku. Komunikace se studenty bude probíhat v rámci výuky, dále prostřednictvím aplikace MOODLE. V systému MOODLE je vytvořen on-line kurz (Akr2023-02), který je propojen se systémem STAG / PORTÁL.upol.cz ? ve vazbě na konkrétní předmět, s využitím on-line studijních materiálů. Způsob zajištění komunikace mezi studenty navzájem: Komunikace mezi studenty bude probíhat v rámci výuky, dále prostřednictvím aplikace MOODLE, nebo TEAMS.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Haag, L. et al. (2013). Studienbuch Schulpädagogik. 5. Auflage. Stuttgart: Julius Klinkhardt Verlag, 448 s.
-
JANÍK, T., ed., M. Píšová ed. a V. Spilková ed. ORBIS SCHOLAE, Standardy v učitelské profesi: cesta k profesionalismu? 2014, 3 (8). ISSN 1802-4637. Dostupné také z: http://www.orbisscholae.cz/prehled.
-
Kalhous, Z. et al. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál..
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 230 s. Pedagogika.ISBN 978-80-247-2857-5..
-
OBST, O. Řízení výuky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia..
-
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
|