Předmět: Školní didaktika

« Zpět
Název předmětu Školní didaktika
Kód předmětu KPG/ŠDU@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Obecná didaktika jako vědní disciplína. Didaktický trojúhelník. Žák. Osobnost, kompetence sebereflexe a sebezdokonalování učitele. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce. Motivace ve výuce. Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti), učivo, učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh), metody a organizační formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce, materiálně didaktické prostředky. Didaktické zásady. Platné kurikulární dokumenty. Projektování, realizace a hodnocení výsledků výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu i jako nástroj učitele, - v kontextu života společnosti vysvětlit význam hlavních/systémotvorných prvků výuky, - objasnit specifika jednotlivých kategorií obecné didaktiky a umět je rozeznávat v procesu výuky, - rozlišovat faktory ovlivňující průběh výuky a žákova učení podle možnosti jejich ovlivnitelnosti ze strany učitele/školy, - popsat strukturu a obsah jednotlivých částí platných školních kurikulárních dokumentů, - vysvětlit provázanost projektování/plánování, realizace a hodnocení výsledku výuky z hlediska účinnosti výuky, - objasnit základní postupy při projektování výuky s důrazem na význam motivace žáků, - v kontextu aktuální české školní praxe a legislativy vysvětlit funkce, typy a možnosti hodnocení výsledku výuky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: ústní (zkouška), samostudium - příprava na zkoušku. Komunikace se studenty bude probíhat v rámci výuky, dále prostřednictvím aplikace MOODLE. V systému MOODLE je vytvořen on-line kurz (Akr2023-02), který je propojen se systémem STAG / PORTÁL.upol.cz ? ve vazbě na konkrétní předmět, s využitím on-line studijních materiálů. Způsob zajištění komunikace mezi studenty navzájem: Komunikace mezi studenty bude probíhat v rámci výuky, dále prostřednictvím aplikace MOODLE, nebo TEAMS.
Doporučená literatura
  • Haag, L. et al. (2013). Studienbuch Schulpädagogik. 5. Auflage. Stuttgart: Julius Klinkhardt Verlag, 448 s.
  • JANÍK, T., ed., M. Píšová ed. a V. Spilková ed. ORBIS SCHOLAE, Standardy v učitelské profesi: cesta k profesionalismu? 2014, 3 (8). ISSN 1802-4637. Dostupné také z: http://www.orbisscholae.cz/prehled.
  • Kalhous, Z. et al. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál..
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 230 s. Pedagogika.ISBN 978-80-247-2857-5..
  • OBST, O. Řízení výuky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia..
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní