| Název předmětu | Sociální pedagogika |
|---|---|
| Kód předmětu | KPG/XSOPE |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 7 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Sylabus (obsah) předmětu: <LI> Teoretické koncepty a přístupy v sociální pedagogice. Komparace teorií a zaměření sociální pedagogiky v zemích EU. <LI> Filozoficko-metodologický a sociologicko-antropologický rámec sociální pedagogiky. Historické názory na sociální pedagogiku. <LI> Vztah sociální pedagogiky, sociální práce, sociální antropologie. <LI> Metodologie sociální pedagogiky, výzkum v sociální pedagogice. <LI> Profese sociálního pedagoga. Normativní vymezení základních fenoménů ve vzdělávání sociálních pedagogů. Odborná příprava, kvalifikační předpoklady, kompetence, legislativní kontext. Celkový profil profese. Komparace v mezinárodním kontextu. <LI> Uplatnění sociálního pedagoga v praxi. Komparace v kontextu pomáhajících profesí. Specifikace profese na základě požadavek katalogu typových pozic a legislativy MŠMT a MPSV. Komparace v mezinárodním kontextu. <LI> Prevence rizikového chování a jiných forem deviace - typy preventivních aktivit, subjekty prevence. Strategie prevence sociálně patologických jevů v působnosti MŠMT, MPSV a MV ČR.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Zhodnotit postavení sociální pedagogiky v systému pedagogických věd v současném i historickém kontextu. Srovnat pojetí sociální pedagogiky a vzdělávacích obsahů v ČR a zahraničí. Prezentovat ucelený profil profese sociálního pedagoga. Objasnit ukotvení problematiky sociálních deviací v rámci sociální pedagogiky.
Po absolvování předmětu by měl být student schopen: <LI> srovnat pojetí sociální pedagogiky v ČR a zahraničí, zhodnotit klíčové momenty vývojových fází sociální pedagogiky, komparovat teoretickou a praktickou rovinu sociální pedagogiky; <LI> zhodnotit postavení sociální pedagogiky v systému pedagogických věd v současném i historickém kontextu; <LI> charakterizovat vzdělávací dráhu, analyzovat a komparovat vzdělávací obsahy v přípravě sociálního pedagoga v ČR a zahraničí; <LI> podrobně analyzovat klíčové kompetence sociálního pedagoga, prezentovat ucelený profil profese sociálního pedagoga; <LI> analyzovat aktuální problémy sociální pedagogiky v ČR a zahraničí; <LI> objasnit a zhodnotit aspekty vztahu sociální pedagogiky, sociální práce a sociální andragogiky v zahraničí; <LI> analyzovat vztah sociální pedagogiky a etopedie, objasnit problematiku ukotvení oblasti sociálních deviací v rámci sociální pedagogiky; <LI> navrhnout metodický postup a specifikovat metody sociálně výchovné práce a výchovně preventivních postupů; <LI> navrhnout design výzkumu ve vybrané oblasti sociální pedagogiky, zaměření např. na rozvoj kompetence sociálního pedagoga, možnosti uplatnění sociálního pedagoga v praxi, specifické sociálně pedagogické problémy apod. |
| Předpoklady |
|
Předpokládané vstupní kompetence: kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Teorie a metodologie vědy, Psychologické aspekty edukace, Filozofické aspekty edukace.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Rozhovor
Příspěvek do odborného periodika zaměřen na komparativní analýzu, návrh preventivního programu sociálně výchovné práce, nebo návrh designu výzkumu v sociální pedagogice. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |