| Název předmětu | Kurikulum a teorie výuky |
|---|---|
| Kód předmětu | KPG/XKTEV |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 7 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Základní témata: -Didaktika jako věda i jako nástroj učitele (vývoj didaktiky, pojetí didaktiky v anglosaském i v středoevropském kontextu, klasifikace teorií vzdělávání, klinický přístup, akční výzkum). -Koncepce kvality výuky (vyučování jako celistvý proces; interakce, individualizace a diferenciace, role zpětné vazby apod.). -Proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, determinanty a teoretický kontext projektování kurikula. -Didaktické zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva), didaktická (a mikrodidaktická) analýza učiva (nároky kladené na učebnice a jiná edukační média). -Soudobé proměny vzdělávání a učitelská profese. -Dimenze (odborné, diagnostické, didaktické aj.) profesionality učitele. -Národní i mezinárodní výzkumy výuky a školního vzdělávání.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Cíle předmětu/Účastníci studia budou schopni: -charakterizovat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu, objasnit významné teorie vzdělávání a vysledovat jejich odraz v aktuálním pojetí kurikula českých škol, vysvětlit roli didaktiky v práci učitele při v řešení situací ve prospěch jednotlivce či skupiny vzdělávaných, -předestřít ucelený náhled na problematiku kvality výuky, podrobněji pak vymezit podstatu, příležitosti i rizika různých přístupů zaměřených na zabezpečení této kvality, dokumentovat na vhodných příkladech z edukační praxe, -v širším kontextu společenské reality prezentovat proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, objasnit vliv determinant kurikula, a to i vzhledem k projektování školního kurikula v aktuálním českém prostředí, -objasnit možné přístupy didaktického zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva; didaktická a mikrodidaktická analýza učiva), argumentovat ve prospěch požadavků kladených na optimální podobu učebnic aj. edukačních médií, -v globálním i specificky českém kontextu posoudit a empiricky doložit implikaci mezi soudobými proměnami vzdělávání a pojetím učitelské profese, -prokázat opodstatněnost nároků kladených na komplex dimenzí profesionality učitele, přednést odborný náhled na učitelství jako profesi, prezentovat a zdůvodnit svůj názor na potřebnost standardů kvality profese učitele (standardů práce učitele, pedagogických standardů), -zdůvodnit význam, který má realizace národních i mezinárodních výzkumů výuky a školního vzdělávání pro rozvoj didaktiky jako vědy i pro edukační praxi, představit významné výzkumy a analyzovat jejich výstupy spadající do oblasti odborného zájmu účastníka studia.
Účastníci studia budou schopni: -charakterizovat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu, objasnit významné teorie vzdělávání a vysledovat jejich odraz v aktuálním pojetí kurikula českých škol, vysvětlit roli didaktiky v práci učitele při v řešení situací ve prospěch jednotlivce či skupiny vzdělávaných, -předestřít ucelený náhled na problematiku kvality výuky, podrobněji pak vymezit podstatu, příležitosti i rizika různých přístupů zaměřených na zabezpečení této kvality, dokumentovat na vhodných příkladech z edukační praxe, -v širším kontextu společenské reality prezentovat proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, objasnit vliv determinant kurikula, a to i vzhledem k projektování školního kurikula v aktuálním českém prostředí, -objasnit možné přístupy didaktického zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva; didaktická a mikrodidaktická analýza učiva), argumentovat ve prospěch požadavků kladených na optimální podobu učebnic aj. edukačních médií, -v globálním i specificky českém kontextu posoudit a empiricky doložit implikaci mezi soudobými proměnami vzdělávání a pojetím učitelské profese, -prokázat opodstatněnost nároků kladených na komplex dimenzí profesionality učitele, přednést odborný náhled na učitelství jako profesi, prezentovat a zdůvodnit svůj názor na potřebnost standardů kvality profese učitele (standardů práce učitele, pedagogických standardů), -zdůvodnit význam, který má realizace národních i mezinárodních výzkumů výuky a školního vzdělávání pro rozvoj didaktiky jako vědy i pro edukační praxi, představit významné výzkumy a analyzovat jejich výstupy spadající do oblasti odborného zájmu účastníka studia. |
| Předpoklady |
|
Student je schopen charakterizovat základní didaktické principy a možnosti jejich uplatnění v pedagogické praxi v intencích publikací KALHOUS, Z., OBST, O. aj. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002; WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Komisionální zkouška se skládá ze dvou částí: (1) diskuse nad zpracovanou teoretickou studií, kterou student předložil, (2) ústní pohovor o okruhu vylosovaném ze seznamu okruhů ke zkoušce. Při zahájení zkoušky student předloží členům komise seznam prostudované relevantní literatury, tzn. min. 15 titulů, z toho min. 5 minimálně publikovaných ve světovém jazyce. Pokyny ke zpracování teoretické studie: V souvislosti se zamýšleným pojetím (obsahem) disertační práce student identifikuje problém, který je ukotven v obecné didaktice. Implementuje ho do kontextu práce a následně vyhledá a doloží, zda a jak byl zkoumán/diskutován/analyzován v domácím prostředí i v zahraničí. Předpokládá se dodržení nároků kladených na teoretickou studii, včetně odkazů dle zvolené bibliografické normy. Zpracovanou studii předá student nejpozději 7 pracovních dní před zvoleným termínem zkoušky ve třech výtiscích garantovi předmětu doc. Štěpáníkovi. Připomínáme, že v popisu předmětu je jako vstupní předpoklad (podmiňující studium předmětu) uvedena publikace KALHOUS, Zdeněk a Otto, OBST et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002 (a další vydání). Základní okruhy ke zkoušce vyplývají z cílů předmětu v platném akreditačním spisu: 1. Charakterizovat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu, objasnit významné teorie vzdělávání a vysledovat jejich odraz v aktuálním pojetí kurikula českých škol, vysvětlit roli didaktiky v práci učitele při v řešení situací ve prospěch jednotlivce či skupiny vzdělávaných; 2. předestřít ucelený náhled na problematiku kvality výuky, podrobněji pak vymezit podstatu, příležitosti i rizika různých přístupů zaměřených na zabezpečení této kvality, dokumentovat na vhodných příkladech z edukační praxe; 3. v širším kontextu společenské reality prezentovat proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, objasnit vliv determinant kurikula, a to i vzhledem k projektování školního kurikula v aktuálním českém prostředí; 4. objasnit možné přístupy didaktického zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva; didaktická a mikrodidaktická analýza učiva), argumentovat ve prospěch požadavků kladených na optimální podobu učebnic aj. edukačních médií; 5. v globálním i specificky českém kontextu posoudit a empiricky doložit implikaci mezi soudobými proměnami vzdělávání a pojetím učitelské profese; 6. prokázat opodstatněnost nároků kladených na komplex dimenzí profesionality učitele, přednést odborný náhled na učitelství jako profesi, prezentovat a zdůvodnit svůj názor na potřebnost standardů kvality profese učitele (standardů práce učitele, pedagogických standardů); 7. zdůvodnit význam, který má realizace národních i mezinárodních výzkumů výuky a školního vzdělávání pro rozvoj didaktiky jako vědy i pro edukační praxi, představit významné výzkumy a analyzovat jejich výstupy spadající do oblasti odborného zájmu účastníka studia. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |