Předmět: Current trends in the theory and practice of lifelong ecuation

« Zpět
Název předmětu Current trends in the theory and practice of lifelong ecuation
Kód předmětu KPG/X4CTP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení. Učící se společnost, učící se organizace. Nové trendy a cílové skupiny ve vzdělávání dospělých. Didaktické aspekty a inovace ve vzdělávání dospělých. Aktuální přístupy ke vzdělávání vzdělavatelů. Problematika formálního, neformálního a informálního vzdělávání a učení v ČR. Uznávání výsledků neformálního a informálního učení. Národní soustava kvalifikací a participace škol na přípravě a realizaci programů dalšího vzdělávání. Distanční vzdělávání. Možnosti a limity distančního vzdělávání. Historické aspekty a komparativní přístup v distančním vzdělávání. Didaktika distančního vzdělávání. Autorská tvorba pro distanční vzdělávání. eLearning a jeho metodologie. eLearning jako podpora klasické výuky. eLearning ve vzdělávání dospělých. Didaktika eLearningu. Role a kompetence tutora v distančním vzdělávání a v eLearningu. Pedagogická komunikace pod vlivem moderních informačních a komunikačních technologií. Měnící se role a kompetence učitelů v kontextu celoživotního vzdělávání. Další vzdělávání a rozvoj pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů. Zájmové vzdělávání dospělých. Řešení problematiky didaktického amatérismu v zájmovém vzdělávání dospělých. Animační programy a zážitkové formy v zájmovém vzdělávání dospělých. Vzdělávání minorit. Vzdělávání znevýhodněných skupin obyvatelstva. Vzdělávací programy pro osoby ohrožené sociální exkluzí. Vzdělávání seniorů ? cesta ke kvalitě života v séniu. Senioři jako objekt edukace. Instituce vzdělávání seniorů. Role poradenských služeb v edukaci seniorů. Proseniorská edukace jako cesta k mezigeneračnímu pochopení.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Study participants will be able to describe the changes that are the cause of the development of lifelong learning, clarify its essence and fundamental differences from the concept of lifelong learning, specify individual educational paths within lifelong learning, analyze obstacles to the development of lifelong learning, justify the benefits of lifelong learning for individuals and society, explain the concept of a learning society, to concretize the current trends in the theory and practice of lifelong learning taking into account specific target groups, to assess the degree of usability of distance education and eLearning in the context of lifelong education with regard to their positives and negatives, to argue the justification and conditions of their application both in the school education system , as well as in the further education of adults, compare the principles of effectiveness of traditional pedagogical communication and electronic communication, specify adequate tools for online pedagogical communication, modify approaches to education participants according to the outputs of pedagogical diagnostics, identify new roles for teachers in all spheres of education with regard to the requirements of LL and derive from them the requirements for their further competences, analyze the issue of adult interest education, minority education and senior education, argue the justification, urgency and topicality of these areas for meeting the current and expected educational needs of people in a dynamically changing society.
Znalosti současných teorií a metod celoživotního vzdělávání. Kritické posouzení teorií a metod. Znalost teorií celoživotního vzdělávání ve vazbě k teoriím soudobé společnosti.
Předpoklady
Kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Filozofické aspekty edukace, Psychologické aspekty edukace, Kurikulum a teorie výuky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Samostatná tvůrčí činnost při plnění individuálních teoretických i praktických úkolů v rámci vytváření osobního studijního portfolia.Koncepce odborného článku reflektujícího vztah tématu disertační práce k volitelné disciplíně.
Doporučená literatura
  • ALVERMANN, D. (ed.) . (2007). Adolescents and literacies in a digital world. New York.
  • BALOGOVÁ. (2007). Seniori v spektre súčasného sveta. Akcent Print.
  • BAREŠOVÁ, A. (2003). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. . (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2007). Jak psát "distančně". Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc.
  • BENEŠ, M. (2008). Andragogika. Praha.
  • BÍLEK, M., ŠVEJDA, G. (1997). Technologické otázky vzdělávání. Praha.
  • BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání-průvodní jev života. Olomouc.
  • BURGEROVÁ, J. (2003). Nové technológie v edukácii. Prešov.
  • ČORNANIČOVÁ, R. (2007). Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava.
  • DePRYCK, K., MIRANDA, R., PEREIRA, A. et all. (2005). Getting started with Open and Distance Learning. Antwerpen-Apeldoorn.
  • HARTL, P. (1999). Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha.
  • HOLMBERG, B. (1989). Theory and Practice of Distance Education. London.
  • JARVIS, P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. London.
  • KOPECKÝ, K. (2006). E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc.
  • LANGER, T., VETEŠKA, J. (2009). Další vzdělávání ve světě migrujícího trhu práce. Praha.
  • LONGWORTH, N., DAVIES, W. K. (1996). Lifelong Learning. New vision, new implications, new roles for people, organizations, nations and communities in the 21st century. London.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno.
  • PIROHOVÁ, I. (2006). Diagnostika v teórii a praxi edukácie dospelých. Prešov.
  • RACE, P. (1998). 500 Tips for Open and Flexible Learning. London.
  • SVATOŠ, T. (2002). Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Praha.
  • ŠERÁK, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha.
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.) . (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha.
  • THORNE, K., MACKEY, D. (2007). Everything You Needed to Know about Training. London.
  • VETEŠKA, J. a kol. (2009). Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých. Praha.
  • VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha.
  • ZLÁMALOVÁ, H. (2008). Distanční vzdělávání a eLearning. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -