| Název předmětu | Current trends in the theory and practice of lifelong ecuation |
|---|---|
| Kód předmětu | KPG/X4CTP |
| Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 7 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení. Učící se společnost, učící se organizace. Nové trendy a cílové skupiny ve vzdělávání dospělých. Didaktické aspekty a inovace ve vzdělávání dospělých. Aktuální přístupy ke vzdělávání vzdělavatelů. Problematika formálního, neformálního a informálního vzdělávání a učení v ČR. Uznávání výsledků neformálního a informálního učení. Národní soustava kvalifikací a participace škol na přípravě a realizaci programů dalšího vzdělávání. Distanční vzdělávání. Možnosti a limity distančního vzdělávání. Historické aspekty a komparativní přístup v distančním vzdělávání. Didaktika distančního vzdělávání. Autorská tvorba pro distanční vzdělávání. eLearning a jeho metodologie. eLearning jako podpora klasické výuky. eLearning ve vzdělávání dospělých. Didaktika eLearningu. Role a kompetence tutora v distančním vzdělávání a v eLearningu. Pedagogická komunikace pod vlivem moderních informačních a komunikačních technologií. Měnící se role a kompetence učitelů v kontextu celoživotního vzdělávání. Další vzdělávání a rozvoj pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů. Zájmové vzdělávání dospělých. Řešení problematiky didaktického amatérismu v zájmovém vzdělávání dospělých. Animační programy a zážitkové formy v zájmovém vzdělávání dospělých. Vzdělávání minorit. Vzdělávání znevýhodněných skupin obyvatelstva. Vzdělávací programy pro osoby ohrožené sociální exkluzí. Vzdělávání seniorů ? cesta ke kvalitě života v séniu. Senioři jako objekt edukace. Instituce vzdělávání seniorů. Role poradenských služeb v edukaci seniorů. Proseniorská edukace jako cesta k mezigeneračnímu pochopení.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Study participants will be able to describe the changes that are the cause of the development of lifelong learning, clarify its essence and fundamental differences from the concept of lifelong learning, specify individual educational paths within lifelong learning, analyze obstacles to the development of lifelong learning, justify the benefits of lifelong learning for individuals and society, explain the concept of a learning society, to concretize the current trends in the theory and practice of lifelong learning taking into account specific target groups, to assess the degree of usability of distance education and eLearning in the context of lifelong education with regard to their positives and negatives, to argue the justification and conditions of their application both in the school education system , as well as in the further education of adults, compare the principles of effectiveness of traditional pedagogical communication and electronic communication, specify adequate tools for online pedagogical communication, modify approaches to education participants according to the outputs of pedagogical diagnostics, identify new roles for teachers in all spheres of education with regard to the requirements of LL and derive from them the requirements for their further competences, analyze the issue of adult interest education, minority education and senior education, argue the justification, urgency and topicality of these areas for meeting the current and expected educational needs of people in a dynamically changing society.
Znalosti současných teorií a metod celoživotního vzdělávání. Kritické posouzení teorií a metod. Znalost teorií celoživotního vzdělávání ve vazbě k teoriím soudobé společnosti. |
| Předpoklady |
|
Kompetence studenta jsou upevněny absolvováním následujících předmětů: Filozofické aspekty edukace, Psychologické aspekty edukace, Kurikulum a teorie výuky.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Samostatná tvůrčí činnost při plnění individuálních teoretických i praktických úkolů v rámci vytváření osobního studijního portfolia.Koncepce odborného článku reflektujícího vztah tématu disertační práce k volitelné disciplíně. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Education (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |