Předmět: Obecná pedagogika a teorie vyučování

« Zpět
Název předmětu Obecná pedagogika a teorie vyučování
Kód předmětu KPG/WOP1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Vědní obor pedagogika. 2. Faktory rozvoje lidského jedince. 3. Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova. 4. Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy. 5. Cíle a obsah výchovy. 6. Výchovný proces a jeho etapy. 7. Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady. 8. Osobnost učitele. 9. Osobnost vychovávaného jedince. 10. Alternativní školy. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat a objasnit vědní obor pedagogika, - vybrat a formulovat faktory rozvoje lidského jedince, - reprodukovat a analyzovat výchovu a další základní pedagogické pojmy, - vysvětlit a specifikovat cíle a obsah výchovy, - popsat a provést rozbor etap výchovného procesu, - vyjádřit podstatu pedagogické efektivity a kategorizovat výchovné zásady, - formulovat a zhodnotit osobnost učitele a osobnost vychovávaného jedince, - interpretovat podstatu alternativních škol, uvést klady a zápory a podpořit osobní názor na tento typ škol. Účastníci si prostřednictvím disciplíny budou osvojovat základní pedagogické znalosti, které tvoří nedílnou součást celého výchovně-vzdělávacího procesu, a tedy korespondují také s kompetencemi definovanými v kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (provazba především na oblasti 1.1, 2.3, 2.4, 3.1, 3.2, 5.2)

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Doporučená literatura
  • Kantorová, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc : Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. .
  • Kantorová, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc : Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr