|
Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základy mezilidské komunikace (verbální a neverbální komunikace, komunikační modely, bariéry v komunikaci, kulturní odlišnosti v komunikaci). Komunikační styly a jejich dopady (pasivní, asertivní, agresivní komunikace, vhodné strategie výchovné komunikace, komunikace v konfliktních situacích) 2. Pedagogická komunikace s dětmi (respektující a podpůrná komunikace, formativní zpětná vazba, jazyk výchovy: sdělování očekávání, pravidel, hranic) 3. Komunikace s rodiči a zákonnými zástupci (vedení rozhovorů s rodiči, sdílení pokroků, řešení problémových situací, partnerský přístup a důvěra) 4. Komunikační klima a týmová spolupráce ve škole (efektivní týmová komunikace, spolupráce vychovatel?učitel?školní poradenské pracoviště, komunikace při poradách, konzultacích, intervencích) 5. Aktivní naslouchání a empatie (principy a techniky aktivního naslouchání, práce s emocemi v rozhovoru, využití empatie a sebereflexe ve výchovném působení) 6. Etika a citlivá komunikace (etická dilemata v komunikaci s dětmi a rodiči, diskrétnost, ochrana soukromí, práce s důvěrnými informacemi) Každému tématu bude věnována 1 hodina kontaktní výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
- definovat základní pojmy, které se vztahují ke komunikaci - vysvětlit etický rozměr komunikace - objasnit komunikaci jako transakční proces - zlepšit svou komunikační způsobilost
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
|
|
Doporučená literatura
|
-
CAPPONI, V., NOVÁK, T. (1994). Asertivně do života. Praha.
-
De VITO, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
-
GAVORA, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
-
GILLERNOVÁ, I. a KREJČOVÁ. L. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9..
-
Gruber, D. (2010). Zlatá kniha komunikace. Gruber TDP.
-
JŮVOVÁ, A. Komunikativní dovednosti. Olomouc: Agentura Gevak, s. r. o., 2013. ISBN 978-80-86768-75-5. 53 s. (dostupné v LMS Moodle: Studentská část ? Ústav pedagogiky a sociálních studií).
-
LECHTA, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:99511830-53a7-11e4-bc71-005056827e52. Praha: Portál.
-
LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie.. Brno.
-
MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3..
-
Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha : Grada Publishing.
-
PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada.
|