Předmět: Sociální a pedagogická komunikace

« Zpět
Název předmětu Sociální a pedagogická komunikace
Kód předmětu KPG/W4SPK
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základy mezilidské komunikace (verbální a neverbální komunikace, komunikační modely, bariéry v komunikaci, kulturní odlišnosti v komunikaci). Komunikační styly a jejich dopady (pasivní, asertivní, agresivní komunikace, vhodné strategie výchovné komunikace, komunikace v konfliktních situacích) 2. Pedagogická komunikace s dětmi (respektující a podpůrná komunikace, formativní zpětná vazba, jazyk výchovy: sdělování očekávání, pravidel, hranic) 3. Komunikace s rodiči a zákonnými zástupci (vedení rozhovorů s rodiči, sdílení pokroků, řešení problémových situací, partnerský přístup a důvěra) 4. Komunikační klima a týmová spolupráce ve škole (efektivní týmová komunikace, spolupráce vychovatel?učitel?školní poradenské pracoviště, komunikace při poradách, konzultacích, intervencích) 5. Aktivní naslouchání a empatie (principy a techniky aktivního naslouchání, práce s emocemi v rozhovoru, využití empatie a sebereflexe ve výchovném působení) 6. Etika a citlivá komunikace (etická dilemata v komunikaci s dětmi a rodiči, diskrétnost, ochrana soukromí, práce s důvěrnými informacemi) Každému tématu bude věnována 1 hodina kontaktní výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
- definovat základní pojmy, které se vztahují ke komunikaci - vysvětlit etický rozměr komunikace - objasnit komunikaci jako transakční proces - zlepšit svou komunikační způsobilost

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • CAPPONI, V., NOVÁK, T. (1994). Asertivně do života. Praha.
  • De VITO, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
  • GAVORA, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
  • GILLERNOVÁ, I. a KREJČOVÁ. L. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9..
  • Gruber, D. (2010). Zlatá kniha komunikace. Gruber TDP.
  • JŮVOVÁ, A. Komunikativní dovednosti. Olomouc: Agentura Gevak, s. r. o., 2013. ISBN 978-80-86768-75-5. 53 s. (dostupné v LMS Moodle: Studentská část ? Ústav pedagogiky a sociálních studií).
  • LECHTA, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:99511830-53a7-11e4-bc71-005056827e52. Praha: Portál.
  • LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie.. Brno.
  • MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3..
  • Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha : Grada Publishing.
  • PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr