|
Vyučující
|
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šmída Jan, Mgr.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Typologie zájmových činností a jejich pedagogický potenciál (estetické, tělesné, pracovní, technické, společenskovědní a přírodovědné aktivity; spontánní a řízené činnosti) 2. Plánování zájmových činností (tvorba časového a obsahového plánu; přizpůsobení zájmům a potřebám skupiny) 3. Příprava a vedení zájmové činnosti (formulace cílů a očekávaných výstupů; organizace prostoru, pomůcek a času; vedení skupiny a motivace účastníků) 4. Hodnocení a reflexe zájmové činnosti (zpětná vazba a evaluace žáků, vlastní profesní reflexe) 5. Základní metody a formy práce v zájmovém vzdělávání (frontální, skupinová, individuální práce; projektová a zážitková pedagogika) 6. Inkluzivní přístup a práce s heterogenní skupinou (individualizace a diferenciace činností; podpora zapojení dětí se speciálními potřebami) 7. Bezpečnost a prevence rizik při zájmových činnostech (právní rámec, odpovědnost, BOZP; zásady první pomoci a prevence úrazů) 8. Spolupráce s rodiči a komunitou v oblasti volného času (podpora rodinné participace; prezentace výsledků zájmových aktivit) 9. Hra (vymezení pojmu hra, základní znaky hry; klasifikace her podle různých kritérií) 10. Zájmové činnosti v přírodním prostředí (outdoorové aktivity a pobyt venku; environmentální výchova) 11. Využití ICT a médií ve volnočasových činnostech (digitální tvořivost a online nástroje; kritické myšlení a bezpečnost na internetu) 12. Tvorba krátkodobých i dlouhodobých projektů v zájmovém vzdělávání (struktura projektové činnosti; zapojení dětí do plánování a realizace) Každému tématu bude věnována 1 hodina kontaktní výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit význam a funkci volného času v životě dítěte a jeho výchově, včetně pedagogického potenciálu různých typů zájmových činností; - naučit se plánovat, organizovat a vést zájmové aktivity odpovídající věku, schopnostem a potřebám dětí, a to jak v pravidelné, tak projektové formě; - získat dovednosti k vytváření bezpečného a inkluzivního prostředí pro realizaci zájmových činností a k práci s heterogenní skupinou; - rozvinout schopnost reflektovat a hodnotit průběh i výsledky zájmových aktivit, včetně sebereflexe vlastního pedagogického působení; - seznámit se s moderními metodami a nástroji (včetně digitálních technologií) využitelnými ve volnočasovém vzdělávání a s možnostmi spolupráce s rodinou a komunitou.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
1. Zpracování metodického plánu dvouhodinové schůzky zájmového útvaru. 2. Zpracování ročního plánu činnosti zájmového útvaru. 3. Obhajoba plánů v bodech 1 a 2 v rámci skupinové prezentace.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
-
Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2816-2..
-
Kratochvílová, E. (2004). Pedagogika voľného času: výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickéj teórii a v praxi. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
-
Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex.
-
Neuman, J. (2000). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Portál: Praha.
-
PELÁNEK, R. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí.. Praha: Portál.
-
VYHNÁLKOVÁ, P. (ed.). Zásobník her vzniklý v rámci řešení projektu ?Inovativní obohacení předmětu Metodika her a zábavních činností?. Dostupné z: http://pavla-vyhnalkova.webnode.cz.
|