|
Vyučující
|
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět Tvorba kurikula se zabývá teoretickými a praktickými aspekty tvorby kurikula (konceptového, plánovaného, realizovaného, efektového, rezultátového). Témata: Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program. Schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula. Obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání. Komponenty kurikula podle Walterové, dva základní přístupy k tvorbě projektu, výkonnostní mezera a vzdělávací program, význam programového a specifických cílů při tvorbě projektu vzdělávacího programu, rámcová osnova vzdělávacího programu (synergický efekt), vyhodnocování vzdělávání jako součást vzdělávacího programu, struktura ŠVP podle RVP, kritéria kvality ŠVP: konzistentnost, kongruence, relevantnost, praktikovatelnost, efektivnost.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi, - odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství, - popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu, - vytvořit krátkodobý vzdělávací program v rozsahu min. 15 vyučovacích hodin pro volnočasové/zájmové, profesní, občanské vzdělávání, - z hlediska funkčnosti odborně posoudit zpracování verze krátkodobého vzdělávacího programu pro volnočasové/zájmové, profesní, občanské vzdělávání, - projektovat/upravovat část učební osnovy předmětu své aprobace, - na základě stanovených kritérií analyzovat konkrétní školní vzdělávací program.
|
|
Předpoklady
|
Základní znalost obecné a školní didaktiky.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Prezenční forma studia: písemná (zápočet), účast na cvičeních, V rámci výuky i v rámci samostudia zpracuje student v LMS soubor korespondenčních úkolů jako nutnou podmínku k udělení zápočtu, písemná a ústní (zkouška), vytvoření souboru příprav na výuku v souladu s konkrétními kurikulárními dokumenty, samostudium - příprava na zkoušku.
|
|
Doporučená literatura
|
-
GREGER, D. a NAJVAR, P. eds. (2010). ORBIS SCHOLAE, Educational Change in the Global Context, 2 (4)..
-
JANÍK, T. et al. (2009). Proměny kurikula současné české školy: Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, 2010, 3 (4),. Brno: MU.
-
KALHOUS, Z. et al. (2009). Školní didaktika 2. Praha: Portál.
-
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál. 2005.
-
Prášilová, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu. V Praze: Triton.
-
Prášilová, M. Vzdělávací program a jeho tvorba. 2006.
-
Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika.. Praha: Portál.
-
Rámcové vzdělávací programy (PV, ZV, GV, OV, ZUV). [on-line]. [cit. 2015-01-19]. Dostupné z: http://nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy..
|