Předmět: Obecná pedagogika

« Zpět
Název předmětu Obecná pedagogika
Kód předmětu KPG/UOP@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Vědní obor pedagogika. 2. Faktory rozvoje lidského jedince. 3. Výchova jako předmět pedagogické vědy. 4. Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy. 5. Cíle a obsah výchovy. 6. Výchovný proces a jeho etapy. 7. Výchovné zásady. 8. Proměny vztahu ?člověk, společnost a výchova?. 9. Soudobé teorie vzdělávání - personalistické teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. 10. Póly reflexe výchovy. 11. Subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, pedeutologické teorie, efekty výchovy a vzdělávání pro jednotlivce a společnost. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti/studentky měli/měly být schopni/schopny: - formulovat pedagogiku jako vědu, - definovat a vysvětlit faktory rozvoje lidského jedince, - objasnit výchovu jako předmět pedagogické vědy, - vyjmenovat, charakterizovat a posoudit vztahy mezi základními pedagogickými pojmy, - vysvětlit cíle výchovy a jejich vztah k obsahu výchovy, - analyzovat výchovný proces a jeho etapy, - kategorizovat a interpretovat výchovné zásady. - definovat základní teorie výchovy a vzdělávání, - vysvětlit význam základních pedagogických teorií v kontextu implicitních teorií, - charakterizovat pedagogiku jako vědu o edukační realitě, - analyzovat pedagogické kategorie s ohledem na jejich sociální, kulturní a historicko-pedagogickou zakotvenost v novověké pedagogické diskusi, - objasnit základní postuláty pedagogických teorií v diskursech výchovy a vzdělávání - objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově ? antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy, názory na role učitele, - objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově.
Garantka předmětu realizuje přednáškovou činnost v rámci výuky předmětu, dle aktuálních potřeb aktualizuje obsah výuky předmětu, zajišťuje koncepční rozvoj předmětu a koordinaci jednotlivých složek výuky, a jejich návaznost na další povinné či povinně volitelné předměty.
Předpoklady
Vědomosti studenta budou ověřovány ústní nebo písemnou metodou v rozsahu základní literatury.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: dle studijního a zkušebního řádu UP (č. 16) je přednáška zpravidla nepovinná, cvičení a seminář jsou zpravidla povinné; samostudium dle moodlu, příprava na zápočet, kolokvium nebo zkoušku Kombinovaná forma studia: dle studijního a zkušebního řádu UP (čl. 16) je přednáška zpravidla nepovinná, cvičení a seminář jsou zpravidla povinné; samostudium dle moodlu, příprava na zápočet, kolokvium nebo zkoušku V případě žádosti o ISP nutná minimálně 30% přítomnost ve výuce a splnění požadovaných úkolů jako kompenzace neúčasti ve výuce.
Doporučená literatura
  • BARKLEY, E. F., CROSS, K. P., MAJOR, C. H. Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass PublishersDaugherty, 2005..
  • Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
  • BLAKE, N. (2003). The Blackwell Guide to the Philosophy od Education.. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice.. Brno: L. Marek.
  • CURREN, R. (2007). Philosophy of Education. An Anthology. Oxford: Blackwell Publishing.
  • GADOTTI, M. Pedagogy of Practise. Albany: State University of New York Press, 1996..
  • HAVLÍK R., KOŤA J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002..
  • JANÍK, T., PEŠKOVÁ, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům. Brno: Masarykova univerzita, 2013..
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex, 2008..
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex,.
  • KANTOROVÁ, J. Obecná pedagogika I. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-59-5. 60 s..
  • KANTOROVÁ, J. Obecná pedagogika II. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-60-1. 60 s..
  • KANTOROVÁ, J. Obecná pedagogika. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7599-056-3..
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4..
  • KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
  • KOHOUT, K. Obecná pedagogika. Rozšířené a doplněné vydání. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2018. ISBN 978-80-7452-137-9..
  • KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006..
  • Liessmann, K. P., & Zoubková, J. (2008). Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia.
  • LOUGHRAN, J. Developing A Pedagogy of Teacher Education: Understanding Teaching and Learning About Teaching. New York: Routledge Taylor &Francis Group, 2006.
  • NODDINGS, N. (2006). Philosophy of Education. Boulder: Westview Press.
  • SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004..
  • STEVEN, R., LEWOLT, B. Getting A's: Secrets expert learners use to get straight A's. 2nd ed. Camarillo, CA: BrainX, 2004..
  • TOBIN, K. (ed.):. The Practice of Constructivism in Science Education, Hillsdale - New Jersey : Lawrence Erbaum Associates, 1994..
  • WINK, J. Critical pedagogy. New York: Longman, 2000..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní