Předmět: Didaktická diagnostika žáka

« Zpět
Název předmětu Didaktická diagnostika žáka
Kód předmětu KPG/UDD@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Pedagogická diagnostika v systému pedagogiky. Základní pojmy. Diagnostický proces. Specifika pedagogické diagnostiky. Diagnostické kompetence učitele. Klasifikace diagnostických metod: Pozorování a techniky standardizovaného pozorování. Strukturální rozhovor. Dotazník. Anketa. Anamnéza. Kazuistika. Analýza dokumentů. Sociometrie. Autodiagnostika a autoreflexe v profesi. Diagnostika sociálního klimatu třídy a školy. Diagnostika žáka v oblasti učení. Diagnostika volného času žáka a dospělého. Diagnostika sociálního zázemí žáka a dospělého. Strategie a prognóza rozvoje žáka. Pedagogická intervence.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit místo pedagogické diagnostiky při řízení výuky, - vymezit a zdůvodnit zkoumaný jev v souvislosti s edukací, - popsat jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, - vhodně zvolit metodu v souladu s diagnostikovaným problémem, - administrovat a aplikovat diagnostické metody (nástroje, techniky), - zpracovat jednoduchý diagnostický projekt.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: písemná a ústní (zápočet), účast na cvičeních, interpretace výsledků diagnostiky, samostudium - příprava na zápočet a zkoušku, rozprava; ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. ISBN: 978-80-251-2569-4..
  • BEDNÁŘOVÁ, J., V. ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2008..
  • Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton.
  • DITRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. Jinočany: H a H, 1993. ISBN 80-85467-06-2..
  • DRTILOVÁ, J., F. KOUKOLÍK. Odlišné dítě. 2. přeprac. vyd. Praha: Vyšehrad, 1993. ISBN 80-7021-097-4..
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika a práce se skupinou: manuál diagnostiky a intervencí pro práci se skupinou. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN: 978-80-7372-562-4..
  • Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha.
  • JANDERKOVÁ, D. (2009). Pedagogická diagnostika. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita.
  • JOHNSON, B., L. B. CHRISTENSEN. Educational research : quantitative, qualitative, and mixed approaches. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2010..
  • Kolektiv autorů:. Pedagogická intervence u žáků-výklad. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5..
  • LEIGHTON, J. P., M. J. GIERL. Cognitive Diagnostic Assessment for Education. Cambridge, 2007..
  • MERTIN, V. KREJČÍŘOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáků. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0..
  • MERTIN, V. L. KREJČÍŘOVÁ. Problémy s chováním ve škole-jak na ně. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7478026-4..
  • Musilová, M. (2011). Pedagogická diagnostika: teorie a její reflexe v praxi.
  • Musilová, M. (2003). Případová studia jako součást pedagogické praxe.. Olomouc: UP,PdF.
  • ONDRÁČEK, P. (2001). Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce.. Pardubice.
  • Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní