Předmět: Učitel a práce s chybou

« Zpět
Název předmětu Učitel a práce s chybou
Kód předmětu KPG/UCH@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: - Chyba jako přirozená součást tohoto světa (vybrané filozofické koncepce); - Hodnota chyby (význam a hodnocení ?chyby? aneb hodnota chyby pro náš život); - Chyba jako součást procesu učení (funkce chyby v procesu učení); - Motivace/demotivace chybou; - Fáze procesu učení se z chyb; - Školní podmínky pro učení se z chyb; - Školní hodnocení, usnadňující práci s chybou; - Práce s chybou v rámci vybraných školních předmětů; - Žákovské sebehodnocení a sebeřízené učení; - Hodnota chyby pro začínající učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - vyhodnotit chybu jako součást našeho světa a jako pozitivní a významnou součást procesu učení; - akceptovat učitele jako neustále se rozvíjející, a tedy i chybující osobu; - uvědomit si a popsat rozdíl mezi kognitivní a afektivní + behaviorální složkou hodnoty chyby; - vysvětlit princip učení se z chyb; - popsat vztah chybování k lidské motivaci a k sebeúctě člověka; - uvést příklady funkcí, které chyba v procesu učení plní; - charakterizovat podmínky usnadňující učení se z chyb; - aplikovat obecné principy usnadňující učení se z chyb na praktické školní situace; - sdílet s kolegy specifika práce s chybou v rámci svého studovaného předmětu a diskutovat nad nimi; - navrhovat příležitosti k rozvoji žákova sebehodnocení a sebeřízeného učení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: aktivní zapojení studenta v rámci semináře, plnění zadaných úkolů v rámci semináře.
Doporučená literatura
  • ANTLOVÁ, A. Hodnota chyby pro studenty učitelských oborů na Pedagogické fakultě UP v Olomouci [on-line]. Olomouc, 2022 [cit. 2022-08-23]. Dostupné z: https://theses.cz/id/j3z2a8/. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta..
  • Dweck, C. S. (2017). Nastavení mysli: nová psychologie úspěchu, aneb, naučte se využít svůj potenciál. Brno: Jan Melvil Publishing. Žádná velká věda.
  • GLASERSFELD, E.. Radical Constructivism: A Way of Knowing and Learning. Studies in Mathematics Education Series: 6. Bristol: Falmer Press, 1995. ISBN 0-7507-0387-3..
  • MAJCÍK, Martin. Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou. Brno: Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0126-1. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/prace-ucitele-s-zakovskou-chybou-v-komunikaci-s-celou-tridou-11459.
  • STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní