|
Vyučující
|
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
-
Navrátilová Andrea, PhDr.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
<LI> 1. Škola jako sociální instituce podílející se na úspěšné socializaci žáka. <LI> 2. Sociální a edukační procesy ve škole; činitelé, kteří se na nich podílejí. <LI> 3. Funkce školního poradenského pracoviště a role jednotlivých odborníků. <LI> 4. Primární prevence a včasná intervence ve školním prostředí. <LI> 5. Klima školy a třídy, aspekty jeho utváření a rozvíjení. <LI> 6. Spolupráce s rodiči žáků v podpoře úspěšné edukace a socializace dítěte. <LI> 7. Sociální pedagogika a uplatnění sociálních pedagogů ve školním prostředí. <LI> 8. Systémová podpora žáků se sociálním znevýhodněním a speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí školy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
|
|
Výstupy z učení
|
Prakticky zaměřený předmět poskytne studentům možnost proniknout do pochopení sociálních a edukačních procesů ve školním prostředí. Praxe vychází z očekávaného předpokladu možného uplatnění sociálního pedagoga ve školním prostředí jako pracovníka školního poradenského pracoviště.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: <LI> chápat aspekty školy jako sociální instituce podílející se na úspěšné socializaci žáka; <LI> identifikovat sociální a edukační procesy ve škole a činitele, kteří se na nich podílejí; <LI> znát funkci školního poradenského pracoviště a role jednotlivých odborníků; <LI> porozumět smyslu prevence a včasné intervence ve školním prostředí; <LI> chápat význam klimatu školy a třídy, aspekty jeho utváření a rozvíjení; <LI> rozumět důležitosti spolupráce s rodiči žáků v podpoře úspěšné edukace a socializace dítěte; <LI> identifikovat prostor pro uplatnění sociálního pedagoga ve školním prostředí; <LI> vyzkoušet, realizovat a reflektovat preventivně-intervenční program, připravený v předmětu Základy školní pedagogiky.
|
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro zápis předmětu je absolvování předmětu Základy školní pedagogiky v 1. ročníku.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Závěrečná zpráva
<LI> Student individuálně absolvuje průběžnou praxi v základní, příp. střední škole v rozsahu 40 hodin. Ve spolupráci s vybraným pracovníkem školního poradenského pracoviště (optimálně školním sociálním pedagogem) plní vybrané úkoly zaměřené na podporu efektivního edukačního procesu ve škole, zajímá se o dění ve škole, možnou podporu klimatu a další sociální aspekty školy. V průběhu praxe si vede deník praxe, kam si zaznamenává všechny stínované a realizované aktivity, reflektivní postřehy apod. (a délku jednotlivých návštěv). V druhé polovině praxe realizuje svůj preventivně-intervenční program, jehož koncept byl výstupem pro ukončení předmětu Základy školní pedagogiky. <LI> Úspěšné ukončení předmětu závisí na kvalitě deníku praxe a odborné reflexi, která bude vedena s vyučujícími předmětu v závěru semestru. Dílčí postřehy mohou být řešeny formou odborné diskuze v rámci Sociálně-pedagogického symposia v letním semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
-
ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. .
-
DANĚK, J.; ŠMÍDA, J. a kol. (2024). Metodika práce pro sociální pedagogy. Olomouc: Asociace sociálních pedagogů, Univerzita Palackého v Olomouci.
-
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
-
LAŠEK, J. (2007). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
LORENCOVÁ, J. (2024). Sociální pedagogika. Věda, praxe a profese v souvislostech. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.
-
PROCHÁZKA, M. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta Publishing, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5. .
-
ŠMÍDA, J.; ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T.; JŮVOVÁ, A. (2024). Sociální pedagog a jeho role v kontextu potřeb základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|