| Název předmětu | Soudobé teorie vzdělávání |
|---|---|
| Kód předmětu | KPG/STV@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Předmět je rozdělen do 13 lekcí kombinující frontální výuku v rámci přednášek, samostatnou práci studentů, diskuse, reflexi. Obsah: 1) Multiparadigmatičnost věd o výchově - co mají všechny teorie společného a v čem se liší (4 základní otázky výchovy) 2) Spor o povahu reality - pojetí výchovy v objektivistickém x subjektivistickém pojetí reality 3) Pragmatická pedagogika J. Deweye. 4) Pedagogika kultury a pedagogika hodnot. 5) Spor o povahu člověka - otázka motivace jedince k učení a vzdělávání 6) Humanistická a personalistická pedagogika (vliv humanistické psychologie na pojetí výchovy a vzdělávání) 7) Kognitivní a konstruktivistické teorie vzdělávání 1 (vliv kognitivní psychologie na pojetí výchovy a vzdělávání) 8) Kognitivní a konstruktivistické teorie vzdělávání 2 (vliv kognitivní psychologie na pojetí výchovy a vzdělávání) 9) Technologické teorie (hledání vhodného nástroje vzdělávání - online výuka, IA ve vzdělávání) 10) Akademické teorie (hledání univerzálního obsahu vzdělávání) 11) Spor o smysl výchovy - Sociální teorie (výchova a vzdělávání ve službách společnosti nebo nástroj útisku) 12) Výchova a vzdělávání v kritických teoriích (vzdělávání jako nástroj útisku a udržování nerovností) 13) Analýza vybraných dokumentů české vzdělávací politiky z hlediska soudobých teorií vzdělávání (identifikace vlivů)
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Předmět je koncipován jako základní teoretický vytvářející teoretickou základnu pro rozvoj profesních pedagogických kompetencí. Cílem předmětu je prezentovat přehled základních směrů a linií pedagogického myšlení a pedagogické praxe. Uvedené je chápáno jako rámec, jehož prostřednictvím může absolvent předmětu analyzovat, pochopit a konciovat vlastní (osobní) teorii vzdělávání jako východisko vlastní pedagogické praxe. Smyslem předmětu tedy není směřování k osvojení vybraných teorií vzdělávání ale utváření, uspořádání, rozvíjení vlastní teorie vzdělávání. Předmět tedy prezentuje multiparadigmatičnost věd o výchově a zaměřuje se na schopnost absolventa analyzovat cizí teorii vzdělávání (identifikovat její silné a slabé stránky) a zároveň propracovat vlastní teorii vzdělávání.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat pedagogickou teorii (teorii vzdělávání) jako uspořádaný a konzistentní systém - analyzovat teorie vzdělávání z hlediska jejich obsahových částí (odpovědí na otázky objektu, subjektu, cílů, prostředků a podmínek vzdělávání) - identifikovat a vysvětlit návaznost teorie vzdělávání na dobové koncepty člověka, lidské psychiky, pojetí společnosti. - identifikovat konkrétní teoretická východiska (v návaznosti na dominantní soudobé teorie vzdělávání) důležitých dokumentů české vzdělávácí politiky. - prostřednictvím odborné terminologie formulovat a následně obhájit (argumentovat) vlastní teorii výchovy a vzdělávání jako vnitřně konzistentního systému a jako východisko vlastního profesního působení. |
| Předpoklady |
|
Znalost pedagogiky a psychologie v rozsahu bakalářského studia.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Prezenční forma studia: Písemný test ověřující schopnost analyzovat vybrané pedagogické teorie. pro zájemce je alternativou ústní kolokvium na základě vlastní (osobní) teorie vzdělávání. V případě ISP nejsou vyžadovány s ohledem na charakter předmětu (přednáška) nahrazující aktivity studenta. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |