Předmět: Soudobé teorie vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Soudobé teorie vzdělávání
Kód předmětu KPG/STV@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je rozdělen do 13 lekcí kombinující frontální výuku v rámci přednášek, samostatnou práci studentů, diskuse, reflexi. Obsah: 1) Multiparadigmatičnost věd o výchově - co mají všechny teorie společného a v čem se liší (4 základní otázky výchovy) 2) Spor o povahu reality - pojetí výchovy v objektivistickém x subjektivistickém pojetí reality 3) Pragmatická pedagogika J. Deweye. 4) Pedagogika kultury a pedagogika hodnot. 5) Spor o povahu člověka - otázka motivace jedince k učení a vzdělávání 6) Humanistická a personalistická pedagogika (vliv humanistické psychologie na pojetí výchovy a vzdělávání) 7) Kognitivní a konstruktivistické teorie vzdělávání 1 (vliv kognitivní psychologie na pojetí výchovy a vzdělávání) 8) Kognitivní a konstruktivistické teorie vzdělávání 2 (vliv kognitivní psychologie na pojetí výchovy a vzdělávání) 9) Technologické teorie (hledání vhodného nástroje vzdělávání - online výuka, IA ve vzdělávání) 10) Akademické teorie (hledání univerzálního obsahu vzdělávání) 11) Spor o smysl výchovy - Sociální teorie (výchova a vzdělávání ve službách společnosti nebo nástroj útisku) 12) Výchova a vzdělávání v kritických teoriích (vzdělávání jako nástroj útisku a udržování nerovností) 13) Analýza vybraných dokumentů české vzdělávací politiky z hlediska soudobých teorií vzdělávání (identifikace vlivů)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako základní teoretický vytvářející teoretickou základnu pro rozvoj profesních pedagogických kompetencí. Cílem předmětu je prezentovat přehled základních směrů a linií pedagogického myšlení a pedagogické praxe. Uvedené je chápáno jako rámec, jehož prostřednictvím může absolvent předmětu analyzovat, pochopit a konciovat vlastní (osobní) teorii vzdělávání jako východisko vlastní pedagogické praxe. Smyslem předmětu tedy není směřování k osvojení vybraných teorií vzdělávání ale utváření, uspořádání, rozvíjení vlastní teorie vzdělávání. Předmět tedy prezentuje multiparadigmatičnost věd o výchově a zaměřuje se na schopnost absolventa analyzovat cizí teorii vzdělávání (identifikovat její silné a slabé stránky) a zároveň propracovat vlastní teorii vzdělávání.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat pedagogickou teorii (teorii vzdělávání) jako uspořádaný a konzistentní systém - analyzovat teorie vzdělávání z hlediska jejich obsahových částí (odpovědí na otázky objektu, subjektu, cílů, prostředků a podmínek vzdělávání) - identifikovat a vysvětlit návaznost teorie vzdělávání na dobové koncepty člověka, lidské psychiky, pojetí společnosti. - identifikovat konkrétní teoretická východiska (v návaznosti na dominantní soudobé teorie vzdělávání) důležitých dokumentů české vzdělávácí politiky. - prostřednictvím odborné terminologie formulovat a následně obhájit (argumentovat) vlastní teorii výchovy a vzdělávání jako vnitřně konzistentního systému a jako východisko vlastního profesního působení.
Předpoklady
Znalost pedagogiky a psychologie v rozsahu bakalářského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Prezenční forma studia: Písemný test ověřující schopnost analyzovat vybrané pedagogické teorie. pro zájemce je alternativou ústní kolokvium na základě vlastní (osobní) teorie vzdělávání. V případě ISP nejsou vyžadovány s ohledem na charakter předmětu (přednáška) nahrazující aktivity studenta.
Doporučená literatura
  • Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
  • CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
  • SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
  • TOBIN, K. (Ed.). The Practice of Constructivism in Science Education. Hillsdale ? New Jersey: Lawrence Erbaum Associates, 1994..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní