Předmět: Sociální teorie pro učitele

« Zpět
Název předmětu Sociální teorie pro učitele
Kód předmětu KPG/STU@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka bude zaměřena na následující témata: 1. Sociologie jako "multiparadigmatická" věda aneb "Proč není jen jedna, univerzální sociologická teorie a proč může mít jeden pojem více různých významů." 2. Sociální jednání aneb "Proč lidé dělají to, co dělají" a "Je racionální jednání normální" 3. Sociální jednání jako adaptace člověka na předepsané vzorce jednání 4. Sociální jednání smysluplná činnost 5. Moc a autorita v lidském jednání 6. Sociální instituce a jejich význam pro život ve společnosti - institucionalizovaný průběh života. 7. Kultura - důležité kategorie (kultura a kulturní rozdíly, enkulturace a akulturace, specifika daná kulturou) 8. Socializace aneb "Jak sociologové hovoří o výchově a vzdělávání a čeho si všímají" (výchovy nemusí být vždycky v zájmu jedince) 9. Genderové teorie jako specifická optika zkoumání sociální reality. 10. Sociální skupiny, jejich struktura a dynamika. 11. Komunikace jako proces sociálního sdělování a sdílení 11. Organizace jako projev racionality v sociálním jednání. Byrokracie a byrokratizace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu sociologie je: a) Vybavit studenta aktivní znalostí základních kategorií sociologie jako vědy o sociální povaze lidské existence a to na úrovni analýzy, syntézy, hodnotícího posouzení a aplikace. Uvedené kategorie zaměřené na popis sociálního jednání člověka, jeho prostředí, institucí či norem. Uvedené osvojené kategorie by měly být v průběhu následujícího studia součástí teoretické základny, na kterou jsou navázány obsahy dalších předmětů. b) Prezentovat studentovi základní schémata a pravidla "tzv. sociologického myšlení", jako specifické optiky a způsobu uvažování o sociální povaze lidské existence, struktuře společnosti a vybraných sociálních jevech. Uvedené sociologické myšlení jako nehodnotící, chápající přístup omezuje možnost vzniku u udržování předsudků a stereotypů, rozvíjí tolerantní přístup k odlišnosti. c) Prosřednictvím samostudia odborných textů rozvíjet dovednost orientovat se v odborných textech. d) Prostřednictvím diskusí v rámci seminářů rozvíjet komunikativní schopnosti, včetně dovednosti vedení diskusí a argumentací.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - aktivně používat vybraný soubor sociologických kategorií - na základě vlastního hodnotícího posouzení vytvořit návrh vlastní definice těchto sociologických kategorií - popsat a objasnit vztahy mezi těmito kategoriemi v rámci vztahového pojetí sociální reality. - argumentovat vlastní interpretaci a definici vybraných sociologických kategorií.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje žádné specifické předpoklady pro zápis nad rámec absolutoria státní maturity a požadavků příjímacího řízení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce

- aktivní zapojení do prezenční výuky (diskuse, argumentace) - příprava na semináře na základě průběžných úkolů zadaných v LMS MOODLE - účast v seminářích předpokládá přípravu v rámci samostudia, příprava na semináře může být ověřována průběžně i prostřednictvím krátkých testů znalostí. - ústní zápočet - formou rozpravy ověřující znalosti studentů na úrovni analýzy, syntézy, kritického zhodnocení vybraných problémů. V případě ISP je možné neúčast v seminářích nahradit písemným zpracováním průběžných úkolů zadaných v systému moodle + testem ověřujícím znalosti odborné terminologie.
Doporučená literatura
  • BAUMAN, Z. a MAY, T. Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2010. ISBN: 978-80-7419-026-1..
  • GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN: 978-80-257-0807-1..
  • KELLER, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-52-0..
  • KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-102-2..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní