Předmět: Obecná pedagogika 2/General Education Science 2

« Zpět
Název předmětu Obecná pedagogika 2/General Education Science 2
Kód předmětu KPG/PT2@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: " Významné teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách (Soudobé teorie vzdělávání - personalistické teorie, sociální teorie a akademické teorie, technologické, konstruktivistické aj). " Dějiny výchovy z pohledu proměn základních kategorií pedagogické teorie a praxe (Antický ideál výchovy - paideia, agogé, člověka jako zoon politikon, Středověká koncepce vzdělávání - educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), vzdělávání v období osvícenské racionality), " Proměny školské soustavy a vzdělávání učitelů v českých zemích. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zkoušku - 47 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni pochopit, analyzovat vybrané teorie edukace a na jejich základě koncipovat vlastní teorii edukace - naplnění hlavního cíle je podmíněno splněním dílčích cílů, kterými jsou: - definovat základní teorie výchovy a vzdělávání (teorie edukace), - objasnit vývojové tendence teorií a praxe edukace a jejich proměny v dobových (historických) kontextech. - analyzovat a rekonstruovat základní koncepce profesní přípravy učitelů v kontextu (historického vývoje pedeutologie), - objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově - antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy.
Návaznost na KRAU - Kompetenční rámec KR 2. Plánování, vedení a reflexe výuky 2.1. Nastavuji cíle výuky a vedu k nastavování vlastních cílů také žáky a žákyně. 2.5. Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů KR 6. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví 6.1. Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 6.2. Odpovědně pracuji s informacemi a s digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou.
Předpoklady
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Absolutorium předmětu bude uděleno na základě splnění následujících podmínek: Písemný test ověřující naplnění cílů předmětu. Doporučená minimální účast na přednáškách 60%. Požadavky při ISP: Vzhledem k charakteru výuky - přednáška, není stanovena minimální účast. Samostudium dle materiálů v LMS MOODLE
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. (2008). Dějiny pedagogiky. Grada.
  • PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní