|
Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Významné teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách (Soudobé teorie vzdělávání - personalistické teorie, sociální teorie a akademické teorie, technologické, konstruktivistické aj). " Dějiny výchovy z pohledu proměn základních kategorií pedagogické teorie a praxe (Antický ideál výchovy - paideia, agogé, člověka jako zoon politikon, Středověká koncepce vzdělávání - educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), vzdělávání v období osvícenské racionality), " Proměny školské soustavy a vzdělávání učitelů v českých zemích. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zkoušku
- 47 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni pochopit, analyzovat vybrané teorie edukace a na jejich základě koncipovat vlastní teorii edukace - naplnění hlavního cíle je podmíněno splněním dílčích cílů, kterými jsou: - definovat základní teorie výchovy a vzdělávání (teorie edukace), - objasnit vývojové tendence teorií a praxe edukace a jejich proměny v dobových (historických) kontextech. - analyzovat a rekonstruovat základní koncepce profesní přípravy učitelů v kontextu (historického vývoje pedeutologie), - objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově - antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy.
Návaznost na KRAU - Kompetenční rámec KR 2. Plánování, vedení a reflexe výuky 2.1. Nastavuji cíle výuky a vedu k nastavování vlastních cílů také žáky a žákyně. 2.5. Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů KR 6. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví 6.1. Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 6.2. Odpovědně pracuji s informacemi a s digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou.
|
|
Předpoklady
|
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Absolutorium předmětu bude uděleno na základě splnění následujících podmínek: Písemný test ověřující naplnění cílů předmětu. Doporučená minimální účast na přednáškách 60%. Požadavky při ISP: Vzhledem k charakteru výuky - přednáška, není stanovena minimální účast. Samostudium dle materiálů v LMS MOODLE
|
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. (2008). Dějiny pedagogiky. Grada.
-
PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
-
STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.
|