|
Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: " zprostředkovat u studentů poznatky a postupy v oblasti pedagogického projektování školního a třídního vzdělávacího programu, jeho dílčích částí, evaluace. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: " orientovat se v systému kurikulárních dokumentů a jejich předchůdců v historickém kontextu, " využívat s porozuměním základní terminologii v oblasti pedagogického projektování, " analyzovat podmínky vzdělávání, " definovat systém cílů předškolního vzdělávání, " formulovat koncepci kurikula v souladu s RVP PV, " definovat strukturu a obsah kurikula v souladu s RVP PV, " představit algoritmy projektování a prakticky je uplatnit při tvorbě kurikula, " definovat roviny, formy existence kurikula, " projektovat v souladu s alternativními vzdělávacími programy. Hlavní témata předmětu: Základní terminologie vztahující se k předmětu. Vývoj kurikulárních dokumentů pro předškolní vzdělávání. Současné kurikulum RVP PV, pojetí, struktura, cíle předškolního vzdělávání, terminologie. Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu. Struktura a obsah kurikula při tvorbě ŠVP v souladu s RVP PV. Vlastnosti vzdělávacích cílů a jejich respektování při pedagogickém projektování. Podmínky vzdělávání dle RVP PV a jejich analýza v kontextu MŠ. Kritéria souladu RVP PV a školního vzdělávacího programu. Terminologie v oblasti pedagogického projektování, projekt, projektová metoda. Projektování vzdělávacího obsahu školního a třídního vzdělávacího programu. Algoritmy projektování a jejich uplatnění při tvorbě kurikula, postupy v tvorbě projektu. Projektování v souladu alternativními systémy. Evaluace a autoevaluce mateřské školy, autoevaluační plán. Propojení na pedagogickou praxi: Diskuse a konzultace vypracovaných ŠVP studentů s odborníkem z praxe ředitelkou, učitelkou spolupracující mateřské školy.
Po absolvování předmětu bude mít student znalosti a dovednosti nezbytné k projektování kurikula pro předškolní vzděláván na úrovni ŠVP, třídního plánování.
|
|
Předpoklady
|
Znalosti z pedagogiky, obecné didaktiky.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Předmět je zakončený zkouškou. Podmínky pro připuštění ke zkoušce jsou: aktivní účast na seminářích/cvičení v rozsahu 75 %, v případě závažných důvodů bude akceptována výuka min. 50 %(nutná omluva, potvrzení od lékaře atd.), v případě, že student bude mít v seminářích účast nižší 75 % bude mu zadána seminární práce, v níž prokáže porozumění učivu, které bylo procvičováno v době jeho nepřítomnosti. Student vypracuje úkoly zadané v systému MOODLE. Podmínky pro udělení zápočtu: 1. výše uvedené podmínky vztahující se k účasti na seminářích/cvičeních 2. obhajoba zpracovaného projektu (ŠVP, TVP) dle pokynů v MOODLE, odevzdaného v termínu do systému MOODLE Podmínky pro udělení zkoušky: 1. udělený zápočet 2. písemná zkouška s min. výsledkem 65 % V případě, že má student udělený individuální studijní plán, je mu omluvena účast na výuce. Požadavky pro udělení zápočtu a ke zkoušce zůstávají stejné v plném rozsahu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
BERČÍKOVÁ, A. a kol. (2014). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
-
Vašťatková, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy. Olomouc.
-
ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|