|
Vyučující
|
-
Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: Honičky; Vybíjené; Soutěže v družstvech; Obratnostní hry; Hry na uklidnění; Hry s různými sportovními pomůckami. Specifická cvičení pro vnímání jednotlivých hudebních složek (tempo, takt, rytmus, dynamika, melodie, charakter hudební skladby, hudební forma). Základní lokomoční pohyby při hudebním doprovodu - chůze, běh, poskok, skok. Taneční kroky v různém prostorovém řešení, též s tempovými, rytmickými, dynamickými obměnami. Prostorová cvičení - přímé, šikmé směry, křivky, jejich kombinace. Hudebně-pohybové hry, hry rozvíjející kreativitu dítěte. Cvičení s hudbou s využitím náčiní vhodného pro děti předškolního věku. Tvorba pohybové skladby.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - realizovat pohybové hry bez pomůcek, s pomůckami. - organizovat a realizovat pohybové hry dle jejich zaměření (honičky; vybíjené; soutěže v družstvech; obratnostní hry; hry na uklidnění; hry s různými sportovními pomůckami.) - chápat základní hudebně pohybové vztahy, - realizovat hudebně pohybové aktivity bez náčiní a s náčiním, - aplikovat pravidla tvorby pohybové skladby, - uplatňovat zásadu bezpečnosti při hudebně-pohybových aktivitách dětí.
Student zvládne organizovat a realizovat pohybové hry dle jejich zaměření. Student se bude orientovat v základních hudebně-pohybových vztazích a pochopí mechanismus jejich realizace u dané věkové kategorie. Seznámí se se specifiky hudebně-pohybové výchovy dětí předškolního věku. Zvládne základy tvorby jednoduché pohybové skladby s hudbou.
|
|
Předpoklady
|
pohybové schopnosti na úrovni umožňující úspěšné absolvování výuky
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru: - min. 80% aktivní účast ve výuce (100 % účast na poučení BOZP v 1. hodině + didaktickém výstupu studenta) - úspěšné zvládnutí didaktického výstupu na zvolené téma (téma student volí v 1. výukové hodině semestru) - seminární práce: tvorba vlastního souboru hudebně-pohybových her. Studenti s ISP: Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru: - min. 30 % aktivní účast ve výuce (100 % účast na poučení BOZP v 1. hodině + didaktickém výstupu studenta) - úspěšné zvládnutí didaktického výstupu na zvolené téma (téma student volí v 1. výukové hodině semestru) - seminární práce: tvorba vlastního souboru hudebně-pohybových her.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Krapková, H., & Šopková, J. (1999). Lidové tance. Vybrané lidové tance pro základní a střední školy.. Olomouc: UP.
-
Lössl, J. (1996). Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. Praha: ÚŠ ČOS.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2007). Hudba jako prostředek motivace a iniciace žáka v tělesné výchově.. Olomouc: UP.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|