Předmět: Obecná pedagogika 2

« Zpět
Název předmětu Obecná pedagogika 2
Kód předmětu KPG/PE2@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Buchtová Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: " Dějiny výchovy z pohledu proměny vztahu "společnost a výchova". " Dějinné vztahy mezi výchovou a jinými sociálními institucemi. " Významné osobnosti a teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách. " Antický ideál výchovy - paideia, agogé, člověka jako zoon politikon. " Středověká koncepce vzdělávání - educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), osvícenecké pojetí výchovy - Bildung, člověk jako Animal Rationale. " Proměny školské soustavy v českých zemích. " Proměny vzdělávání učitelů. " Soudobé teorie vzdělávání - personalistické teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Póly reflexe výchovy. " Subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, pedeutologické teorie, efekty výchovy a vzdělávání pro jednotlivce a společnost.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní teorie výchovy a vzdělávání, " objasnit vztahy mezi výchovný a vzdělávací teorií a subjektivitou, " vysvětlit význam základních pedagogických teorií v kontextu implicitních teorií, " charakterizovat pedagogiku jako vědu o edukační realite, " analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce v kontextu teorie učitelské profese (pedeutologie), " hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi pedagogickou teorií a praxí ve vztahu ke společnosti, " analyzovat pedagogické kategorií s ohledem na jejich historicko-pedagogickou zakotvenost v novověké pedagogické diskusi, " objasnit základní postuláty teorie výchovy v kontextu historicko-pedagogické diskuse. " objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově - antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy, názory na role učitele, " objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově.

Předpoklady
Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: písemná a ústní, vytvoření seminární práce vybrané téma, samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. . Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998..
  • BREZINKA, W. Východiska pro poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. ISBN: 80-86263-23-1..
  • CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Sv. 1., 2., 3. Praha: Vlastním nákladem, 2002..
  • DANEK, J. . Výchova ako súčasť života. Teória a prax. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007..
  • HAVLÍK R., KOŤA J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002..
  • CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4..
  • KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
  • KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006..
  • LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008..
  • RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
  • SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004..
  • ŠTVERÁK, V., KUČERA, Z. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0..
  • VERNANT, J.-P. /ed./. Řecký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-731-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní