Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Významné teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách (Soudobé teorie vzdělávání - personalistické teorie, sociální teorie a akademické teorie, technologické, konstruktivistické aj). " Dějiny výchovy z pohledu proměn základních kategorií pedagogické teorie a praxe (Antický ideál výchovy - paideia, agogé, člověka jako zoon politikon, Středověká koncepce vzdělávání - educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), vzdělávání v období osvícenské racionality), " Proměny školské soustavy a vzdělávání učitelů v českých zemích. Požadavky při ISP: Vzhledem k charakteru výuky - přednáška, není stanovena minimální účast. Samostudium dle materiálů v LMS MOODLE
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni pochopit, analyzovat vybrané teorie edukace a na jejich základě koncipovat vlastní teorii edukace - naplnění hlavního cíle je podmíněno splněním dílčích cílů, kterými jsou: " definovat základní teorie výchovy a vzdělávání (teorie edukace), " objasnit vývojové tendence teorií a praxe edukace a jejich proměny v dobových (historických) kontextech. " analyzovat a rekonstruovat základní koncepce profesní přípravy učitelů v kontextu (historického vývoje pedeutologie), " objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově - antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy. "
Návaznost na KRAU: KR 2. Plánování, vedení a reflexe výuky 2.1. Nastavuji cíle výuky a vedu k nastavování vlastních cílů také žáky a žákyně. 2.5. Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů KR 6. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví 6.1. Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 6.2. Odpovědně pracuji s informacemi a s digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou.
|
Předpoklady
|
Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Absolutorium předmětu bude uděleno na základě splnění následujících podmínek: Písemný test ověřující naplnění cílů předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. . Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998..
-
BREZINKA, W. Východiska pro poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. ISBN: 80-86263-23-1..
-
HAVLÍK R., KOŤA J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002..
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4..
-
KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
-
KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006..
-
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008..
-
RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
-
VERNANT, J.-P. /ed./. Řecký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-731-6..
|