Předmět: Výchova z pohledu věd o člověku

« Zpět
Název předmětu Výchova z pohledu věd o člověku
Kód předmětu KPG/NPVVČ
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
vymezení výchovy dle různých společenských věd, pedagogická antropologie - představitelé,definování člověka jednotlivými spoLečenskými vědami,chování jako výsledek výchovného působením,výchova a kulturní vzorec, axiologie, anomie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je výběrovým předmětem určeným pro posluchače pedagogických oborů. Zaměření předmětu spočívá v pohledu na proces výchovy z hlediska psychologické, filozofické a pedagogické antropologie. Předmět seznamuje studenty s výchovou jako sociálním konstruktem, s vlivem zvyků, tradic na výchovné postupy a styly výchovy, s názory a jejich aplikací do současného výchovně vzdělávacího procesu představitelů filozofické antropologie, se vznikem, zaměřením a konstituováním pedagogické antropologie.
zná základy pedagogické antropologie
Předpoklady
znalosti filosofie, historie a kulturní antropologie

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozhovor

Ukončení předmětu formu kolokvia, počet členů ve skupince 4-5, téma diskuse dle částí obsahu předmětu
Doporučená literatura
  • Benedictová R. Kulturní vzorce.
  • časopis. Anthropology and education.
  • Eriksen, T. H. Etnicita a nacionalismu.
  • Eriksen, T. H. Syndrom velkého vlka.
  • Eriksen, T. H. (2005). Tyranie okamžiku.
  • Krejčí, J. (1996). Lidský úděl a jeho proměnlivá tvář. Duchovní základy civilizační plurality. Praha: Karolinum.
  • Kučerová, S. (1990). Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno: Masarykova univerzita.
  • Malina J. a kol. Encyklopedie antropologie.
  • Meadová, M. Pohlaví a temperament u tří primitivních kultur.
  • MICHÁLEK, J. (1996). Topologie výchovy. Praha.
  • Pelcová, N. (2002). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: PdF UK.
  • PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
  • Pelcová, N. (2010). Vzorce lidství.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr