Předmět: Genderové aspekty výchovy

« Zpět
Název předmětu Genderové aspekty výchovy
Kód předmětu KPG/NPGAV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Gender studies a výchova: uvedení do problematiky, vymezení terminologie a přístupů. Interdisciplinární pojetí genderové problematiky. Výchova jako socializační proces: biologické a kulturní determinanty výchovy, genderová socializace, genderové stereotypy. Sociální role jako determinant výchovy. Identita jako problém genderové výchovy. Historické pojetí a proměny výchovy z hlediska gender: socio-kulturní konstrukty společnosti, středověký diskurs, novověký diskurs. Institucionalizace vzdělávání: kurikulární diference vzdělání dívek a chlapců, pohlavně homogenní a heterogenní školní třídy. Současná problematika genderové výchovy: vymezení sociálních rolí, vlivy masmédií na utváření současné genderové identity mládeže. Česká škola a otázka genderové výchovy. Genderová diferenciace v práci učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty pregraduální přípravy učitelských i neučitelských oborů do problematiky genderové výchovy. Konkrétní cíle jsou: definovat pojem gender a charakterizovat jeho interdisciplinární pojetí, vysvětlit roli genderové socializace v edukačním procesu, charakterizovat proměny vzdělávání v závislosti na proměnách diskursů, zhodnotit a posoudit současný stav genderové výchovy v českých školách, nastínit a aplikovat možná východiska a metody genderové výchovy v praxi učitele.
-
Předpoklady
-

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Studenti a studentky se budou aktivně podílet na diskusích a cvičeních v rámci výuky.
Doporučená literatura
  • BABANOVÁ, A. (2007). Genderově citlivá výchova: kde začít?. Praha : Žába na prameni.
  • BABANOVÁ, A. (2008). Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém. . Praha : Gender Studies.
  • HRDLIČKOVÁ, A. (2007). Úvod do gender studies.. České Budějovice : VŠ evropských a regionálních studií.
  • JANOŠOVÁ, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. . Praha : Grada.
  • JARKOVSKÁ, J. (2005). Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělávání.. Brno : Nesehnutí.
  • OAKLEY, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. . Praha : Portál.
  • SMETÁČKOVÁ, I. (2007). Příručka pro genderově citlivé vedení škol.. Praha : Otevřená společnost.
  • SMETÁČKOVÁ, I., VLKOVÁ, K. (2005). Gender ve škole. . Praha : Otevřená společnost.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr