Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Metody lidského poznávání. Základní terminologie pedagogické metodologie. Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Fáze kvantitativního výzkumu. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Proces kvalitativního výzkumu a jeho plánování. Vybrané designy kvalitativního výzkumu (zakotvená teorie, případová studie, etnografie, biografie, aj.). Nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumech. Etika výzkumné práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vyjmenovat a charakterizovat metody lidského poznávání, definovat základní pojmy pedagogické metodologie, vysvětlit a popsat rozdíly mezi kvantitativně a kvalitativně orientovanými výzkumy, formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, vytvořit postup kvantitativního výzkumu, popsat a charakterizovat kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, definovat základní pojmy kvalitativní metodologie, vysvětlit a popsat rozdíly ve vybraných designech kvalitativního výzkumu, vytvořit postup kvalitativního výzkumu, popsat nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumech, charakterizovat etiku výzkumné práce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky na studenty prezenční formy studia: - aktivní účast na výuce v rozsahu 70 %, - úspěšné vykonání zápočtového testu. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru v systému LMS Moodle. Požadavky na studenty s ISP (individuální studijní plán): - min. 30% účast na výuce, - prostudování materiálů ke studiu - LMS Moodle, - úspěšné vykonání zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Disman, Miroslav. (2004). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha.
-
EGER, Ludvík a EGEROVÁ, Dana. Metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2022.
-
GAVORA, Peter. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno: Paido.
-
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha: Grada Publishing, a.s.
-
HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1..
-
Hendl, Jan. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha.
-
CHRÁSKA, Miroslav. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
-
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6..
-
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2..
-
PUNCH, Keith. (2008). Úspěšný návrh výzkumu.. Praha: Portál.
-
REICHEL, Jiří:. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009..
-
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha: Portál.
|