Předmět: Prevence sociálně patologických jevů

« Zpět
Název předmětu Prevence sociálně patologických jevů
Kód předmětu KPG/MSJQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kocourková Vladimíra, PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět podává přehled sociálně patologických jevů a možností jejich prevence. 1. Základní pojmy problematiky. Prevence a její druhy. Funkce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v oblasti prevence sociálně patologických jevů. Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy. 2. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. 3. Tvorba preventivních programů v MŠ. 4. Spolupráce MŠ s pedagogicko-psychologickou poradnou. 5. Metody prevence sociálně patologických jevů, jejich využití, efektivita. 6. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Prosociální výchova. Osobnostní rozvoj.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Primární prevence rizikového chování ve školství. Prevence v rodině. Příčiny a projevy jednotlivých sociálně patologických jevů. Programy primární prevence v mateřské škole. Studenti získají vědomosti o morálním, fyzickém, psychickém a sociálním ohrožování dětí nežádoucími, sociálně patologickými jevy.
Student bude po absolvování schopen použít nabyté teoretické poznatky a základní praktické dovednosti při výkonu své profese.
Předpoklady
Znalost základů sociální pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

75% docházka na výuku. Aktivní účast na seminářích - hodnocení aktivity studenta je součástí závěrečného hodnocení.
Doporučená literatura
  • Metodické doporučení k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních..
  • (2006). Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy.. Praha.
  • (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.. Praha: VUP.
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorim (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing.
  • GJURIČOVÁ, Š. a kol. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha : Vyšehrad.
  • JEDLIČKA, R., KLÍMA, P. KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha.
  • KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování.. Praha.
  • Kraus,B., Hroncová, J. (2007). Sociální patologie. . Hradec Králové: Gaudeámus.
  • MIOVSKÝ a kol. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha.
  • MŠMT. Strategie primární prevence 2013 - 2018.
  • ŠPECIÁNOVÁ, Š. (2003). Ochrana týraného a zneužívaného dítěte.. Praha.
  • VANÍČKOVÁ, E. (2004). Tělesné tresty dětí. Definice-Popis-Následky.. Praha.
  • WEISS, P. a kol. (2005). Sexuální zneužívání dětí.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní