Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Kocourková Vladimíra, PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět podává přehled sociálně patologických jevů a možností jejich prevence. 1. Základní pojmy problematiky. Prevence a její druhy. Funkce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v oblasti prevence sociálně patologických jevů. Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy. 2. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. 3. Tvorba preventivních programů v MŠ. 4. Spolupráce MŠ s pedagogicko-psychologickou poradnou. 5. Metody prevence sociálně patologických jevů, jejich využití, efektivita. 6. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Prosociální výchova. Osobnostní rozvoj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Primární prevence rizikového chování ve školství. Prevence v rodině. Příčiny a projevy jednotlivých sociálně patologických jevů. Programy primární prevence v mateřské škole. Studenti získají vědomosti o morálním, fyzickém, psychickém a sociálním ohrožování dětí nežádoucími, sociálně patologickými jevy.
Student bude po absolvování schopen použít nabyté teoretické poznatky a základní praktické dovednosti při výkonu své profese.
|
Předpoklady
|
Znalost základů sociální pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
75% docházka na výuku. Aktivní účast na seminářích - hodnocení aktivity studenta je součástí závěrečného hodnocení.
|
Doporučená literatura
|
-
Metodické doporučení k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních..
-
(2006). Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy.. Praha.
-
(2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.. Praha: VUP.
-
BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorim (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
-
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing.
-
GJURIČOVÁ, Š. a kol. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha : Vyšehrad.
-
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P. KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha.
-
KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování.. Praha.
-
Kraus,B., Hroncová, J. (2007). Sociální patologie. . Hradec Králové: Gaudeámus.
-
MIOVSKÝ a kol. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha.
-
MŠMT. Strategie primární prevence 2013 - 2018.
-
ŠPECIÁNOVÁ, Š. (2003). Ochrana týraného a zneužívaného dítěte.. Praha.
-
VANÍČKOVÁ, E. (2004). Tělesné tresty dětí. Definice-Popis-Následky.. Praha.
-
WEISS, P. a kol. (2005). Sexuální zneužívání dětí.. Praha.
|