Předmět: Dětská práva

« Zpět
Název předmětu Dětská práva
Kód předmětu KPG/MKDPR
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
  • Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět podává přehled o problematice dětských práv, jejich uplatňování v naší společnosti a základních formách jejich porušování. 1. Základní pojmy problematiky. Vývoj postavení společnosti k dítěti. Historie a vývoj boje za dětská práva. 2. Základní právní dokumenty v oblasti dětských práv. Organizace a orgány angažující se v problematice dětských práv. 3. Úmluva o právech dítěte, její obsah. Reakce Výboru pro dětská práva OSN na zprávu o stavu a plnění dětských práv v České republice. 4. Trestné činy na dětech - sexuální zneužívání, dětská pornografie a dětská prostituce. Syndrom CAN. 5. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - alkoholismus a jiné závislosti u dětí a jejich rodičů. 6. Náhradní rodinná péče jako řešení problému porušování práv dítěte v rodině. Funkce orgánu sociálně-právní ochrany dětí. 7. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - agresivita, šikana, týrání dětí. 8. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - dětská práce, vykořisťování dětí, otroctví, zanedbávání školní docházky. Děti ve válce, dětští vojáci. 9. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - diskriminace, intolerance, rasová nesnášenlivost, xenofobie, negativní postoje vůči odlišným jedincům. 10. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - radikalismus, sektářství. 11. Světové problémy týkající se dětí, zdravotnická péče, úloha UNICEF a WHO v řešení globálních problémů. Další světové problémy porušování dětských práv.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Aplikace vědomostí a dovedností o dětských právech do výchovné a vzdělávací práce s dětmi a mládeží v oblasti školní a mimoškolní. Vedení dětí od pociťování specifických práv dítěte k pociťování přirozených práv lidských, aby se naplňování práv dítěte stalo jejich vědomou potřebou.
Teoretická znalost a praktická schopnost aplikace právních norem v daném právním odvětví.
Předpoklady
Znalost základních právních institutů daného právního odvětví.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

75% docházka na výuku, aktivní účast na seminářích - hodnocení aktivity studenta je součástí závěrečného hodnocení.
Doporučená literatura
  • Úmluva o právech dítěte.
  • (2016). zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce. ÚZ Sagit Ostrava.
  • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dítěte, ve znění pozdějších předpisů..
  • (2016). zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. ÚZ Sagit Ostrava.
  • Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů..
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
  • ČUHELOVÁ, J. a kol. (2009). Základy práva pro pedagogy I. a II. díl. Ostrava: Key publishing.
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.. Praha.
  • GERLOCH, A. (2009). Teorie práva. Plzeň.
  • Hrušáková a kol. (2015). Rodinné právo. C.H.Beck Praha.
  • RADVANOVÁ, S. (2000). Kurz občanského práva, instituty rodinného práva.. Praha.
  • Ryšávková Veronika a kol. (2014). Nový občanský zákoník úplně pro všechny. Grada Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr