Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výchova v kontextu jednotlivých filozofických koncepcí. Výchova v krizi Antinomie a paradoxy výchovy Postmoderné reflkexe výchovy. Prameny pedagogiky. Základní terminologie - výchova, sebevýchova, učení, socializace, personalizace. Výchova - definice, cíle, složky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 44 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Pochopení podstaty lidské existence. Aplikace filozofie hodnot a sebepoznání v různých situacích výchovy.Přednáška uvádí studenty do problematiky filozofické reflexe výchovy z pohledu základních filozofických směrů zejména 20. století. Cvičení je zaměřeno na systematickou práci s filozofickou literaturou mající relevantní vztah k otázkám výchovy, filozofických pojetí člověka, případně vybraných problémů etiky. Cílem je přivést studenty k samostatnému kritickému posouzení filozofických koncepcí.
Prohlubování osvojených dovedností směrujících k tvorbě vlastní teorie a filozofické koncepce výchovné činnosti. Realizace výchovné metodiky - teoretické ukotvení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
Porozumění významu výchovy v životě člověka. Aplikace poznatků na konkrétní výchovné situace.Schopnost vytvářet souvislosti mezi vývojem filozofických názorů a vývojem pedagogického myšlení.
|
Doporučená literatura
|
-
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
-
Brezinka, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha.
-
Dorotíková, S. (1998). Filozofie hodnot.Problémy lidské existence, poznání a hodnocení. . Praha.
-
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha.
-
Kantorová, J. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc.
|