Předmět: Filozofie výchovy

« Zpět
Název předmětu Filozofie výchovy
Kód předmětu KPG/KVFIL
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výchova v kontextu jednotlivých filozofických koncepcí. Výchova v krizi Antinomie a paradoxy výchovy Postmoderné reflkexe výchovy. Prameny pedagogiky. Základní terminologie - výchova, sebevýchova, učení, socializace, personalizace. Výchova - definice, cíle, složky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 44 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Pochopení podstaty lidské existence. Aplikace filozofie hodnot a sebepoznání v různých situacích výchovy.Přednáška uvádí studenty do problematiky filozofické reflexe výchovy z pohledu základních filozofických směrů zejména 20. století. Cvičení je zaměřeno na systematickou práci s filozofickou literaturou mající relevantní vztah k otázkám výchovy, filozofických pojetí člověka, případně vybraných problémů etiky. Cílem je přivést studenty k samostatnému kritickému posouzení filozofických koncepcí.
Prohlubování osvojených dovedností směrujících k tvorbě vlastní teorie a filozofické koncepce výchovné činnosti. Realizace výchovné metodiky - teoretické ukotvení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta

Porozumění významu výchovy v životě člověka. Aplikace poznatků na konkrétní výchovné situace.Schopnost vytvářet souvislosti mezi vývojem filozofických názorů a vývojem pedagogického myšlení.
Doporučená literatura
  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
  • Brezinka, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha.
  • Dorotíková, S. (1998). Filozofie hodnot.Problémy lidské existence, poznání a hodnocení. . Praha.
  • Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha.
  • Kantorová, J. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr